Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

خطرات زگیل تناسلی و خال گوشتی روی آلت جنسی

زگیل آلت تناسلی می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند. عامل ایجاد کننده ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد. این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخوردار است. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.

به گزارش سایت طبتاج ، خال گوشتی روی آلت یا زگیل آلت تناسلی در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید (ویروس HPV از ویروس های DNAدار). ضایعات شبیه خال گوشتی روی دستگاه تناسلی که خوش خیم هستند به رنگ صورتی مایل به گوشتی.

زگیل آلت تناسلی ، عموما یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. این بیماری ضایعات پوستی به شکل بر آمدگی های تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند.

بسیاری از مبتلایان از ظهور ضایعاتی شبیه خال روی آلت که ناگهانی ایجاد شده و روز به روز نیز بر تعداد و اندازه آنها افزوده می شود شکایت دارند

این خال های گوشتی عموما به شکل برآمدگی های پوستی توپری به ابعاد حدود ٢ تا چند میلیمترهستند که ممکن است به صورت متعدد وحتی خوشه ای باشند. گاهی مواقع نیز ضایعاتی شبیه قارچ یا گل کلم و بسیار بزرگ رشد می کنند

عموما این ضایعات فاقد درد، سوزش و خارش بوده ومسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند.

عموما این ضایعات شبیه خال گوشتی، در ناحیه کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا در اطراف مقعد به وجود می آیند. این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد خال گوشتی روی آلت اصلا با چشم دیده نمی شود.


زگیل آلت تناسلی می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند. عامل ایجاد کننده ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد. این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخوردار است. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.

عامل خال گوشتی روی آلت چیست؟

عامل خال گوشتی روی آلت یک ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. این ویروس می تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود و گسترش پیدا کند. این ویروس در اکثریت موارد خود محدود شونده است ولی در درصد اندکی از موارد ممکن است به سمت ضایعات سرطانی پیشرفت کند لذا بررسی افراد از این نظر ضروری است

انتقال بیماری:

خال گوشتی روی آلت وقتی قابل رویت می شود، عفونت ویروسی در حالت فعال قرار دارد اما انتقال ویروس ارتباطی با فعال و یا غیر فعال بودن عفونت ندارد و حتی در زمانی که عفونت غیر فعال است نیز می تواند از فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به فرد سالم منتقل شود. انتقال ویروس از طریق تماس مستقیم با ضایعه، صورت می گیرد که حاوی ویروس است که عموما از طریق ارتباط جنسی می باشد. همچنین تماس با ترشحات تناسلی و لباس آلوده و همچنین از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود.

علایم آلودگی به ویروس پاپیلوم:

اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود. علائم ممکن است شامل درد، خارش و خونریزی باشد و در برخی موارد ممکن است این زگیل های تناسلی توسعه پیدا کنند، به گونه ای که با چشم دیده شوند.

اگر علائم بالا را مشاهده کردید بدانید که ۲ تا ۳ ماه از تماس جنسی خطر ساز و ابتلای شما به ویروس خال گوشتی روی آلت گذشته است. البته در برخی موارد این بازه ی زمانی می تواند کمتر (تا ۳ هفته بعد از مواجهه با عفونت) یا بیشتر (سال ها بعد از مواجهه با عفونت) نیز باشد.

در موارد علامت دار زگیل به صورت یک خال گوشتی که روی آلت تناسلی یا اطراف مقعد نمایان می شود قابل دیدن است برآمدگی های پوستی توپری و شبیه خال گوشتی با ابعاد متنوع از یک میلی متر تا چندین سانتی متر که ممکن است به صورت متعدد و حتی خوشه ای باشند. این ضایعات معمولا فاقد درد، سوزش و خارش بوده و مسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند.

اگرچه زگیل های کوچک بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت اما از آنجا که این بیماری می تواند زمینه ساز بدخیمی باشد باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیز زیاد است. خال گوشتی روی آلت ممکن است در مردان منجر به انسداد ادراری و یا در زنان موجب ایجاد سرطان گردن رحم گردد.

تشخیص بیماری خال گوشتی روی آلت :

پزشک با معاینه بالینی و مشاهده ناحیه تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند خال گوشتی روی آلت را تشخیص دهد. ممکن است پزشک در مورد علائم شما و همچنین عوامل خطر سازی مانند رابطه جنسی محافظت نشده و یا هر چیز دیگری که خطر ابتلا به خال گوشتی روی آلت را افزایش دهد، سوالاتی بپرسد. در بسیاری از موارد، پزشک جهت انجام آزمایش سیتوپاتولوژی و PCR جهت بررسی نوع ویروس، از بافت خال گوشتی روی آلت نمونه برداری می کند.

در مورد خانم ها، اگر تست پاپ اسمیر آنها غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش تشخیص ویروس HPV را تجویز می کند.

پیشگیری:

بهترین روش محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است.کاندوم ممکن است تاحدودی جلوگیری کند اما باید بدانیم که کاندوم ۱۰۰%پیشگیری نمی کند چون که نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد دونوع واکسن برای HPV وجود دارد . البته هر کدام برای یک نوع خاصی از ویروس HPVموثر است

واکسن گارداسیل HPV18 و HPV-16 که ۷۰% سرطانهای دهانه رحم راسبب می شوند پوشش می دهد ،همچنین دونوع ویروس HPV-11 و HPV-6 که سبب ۹۰% زگیل های تناسلی هستند را نیز پوشش می دهد. واکسن باید در سه دوز در فاصله ۶ ماه تزریق گردد


:سایر اقدامات که برای کاهش شانس انتقال بیماری کمک کننده است عبارتند از

۱-تا زمان بهبودی کامل ضایعات باید ازارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.

۲- استفاده از کاندوم در سایر مواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد. ممکن است کاندوم بتواند خطر انتقال و انتشار ویروس خال گوشتی روی آلت را کم کند اما به یاد داشته باشید که در حین رابطه جنسی پوست سایر نقاط آلوده به ویروس نیز ممکن است با هم تماس داشته باشند و منجر به بروز بیماری خال گوشتی روی آلت شوند.

۳- همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.

۴- رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند.

۵- همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است. داشتن بیش از یک شریک جنسی می تواند خطر ابتلا به خال گوشتی روی آلت را افزایش دهد

۶- از رابطه ی جنسی با افرادی که علائم بیماری های مقاربتی را دارند و یا ممکن است در معرض بیماری های مقاربتی باشند اکیدا باید خودداری گردد.

۷- از داشتن روابط جنسی آزاد و پر خطر باید پرهیز نمود اما در صورت داشتن اینگونه روابط حتما در مورد بیماری های مقاربتی باید اطمینان حاصل نمود. اما باید به یاد داشته باشیم در بسیاری از موارد فرد آلوده به ویروس هیچگونه اطلاعی از آلودگی و یا بیماری خود ندارد.

درمان خال گوشتی روی آلت چیست؟

درمان قطعی برای از بین بردن ویروس HPV وجود ندارد اما ضایعات فعال و خال های گوشتی باید تحت درمان قرار گیرد. اکثر عفونت های HPV در واقع به مرور زمان برطرف می شوند یا به اندازه ای ضعیف می شوند که بر بدن تأثیری نمی گذارند. عفونتی که فعال نمی باشد ممکن است، به هنگامی که دستگاه ایمنی شخص به دلیل درمان بیماری های دیگر مانند سرطان ضعیف می شود، به صورت فعال درآید.

روش درمان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک ممکن است از داروهای موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روشها مانند لیزر، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید باشد. میزان عود ضایعات بالاست.

کمترین میزان عود با لیزر دیده می شود. لیزر برای زگیلهای تناسلی گسترده یا عودکننده با استفاده از یک بی حسی موضعی استفاده می شود.

داروهای موضعی (مانند کرم هایی که مستقیماً روی پوست مالیده می شوند) را هم می توان برای درمان زگیل های تناسلی تجویز نمود. اما برطرف کردن زگیل های تناسلی به این معنی نمی باشد که شخص دیگر بهHPV آلوده نیست

امکان دارد زگیل ها بعداً برگشت کنند، زیرا ممکن است ویروس هنوز در سلول ها زنده مانده باشد. شخص آلوده به HPV که هیچ زگیل آشکاری نداشته باشد هم می تواند شریک جنسی خود را به این ویروس آلوده سازد.

پیگیری توسط آزمون پاپ اسمیر خانمها باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. ممکن است در این زمینه حتی به بررسیهای بیشترمانند نمونه گیری از بافت نیز نیاز باشد.درمان کامل ضایعات توصیه می شود.

خال های گوشتی روی آلت چقدر خطرناک است؟

۱-خال گوشتی روی آلت یا همان زگیل آلت تناسلی زندگی را به مخاطره نمی اندازد حتی اگر درمان نشود ممکن است خود به خود از بین برود. در بسیاری از موارد ممکن است آنقدر کوچک باشد که اصلا فرد متوجه آن نشود اما اگر ضایعه باقی بماند یا از نظر تعداد وسایز رشدکند و زیاد شود باید حتما نمونه برداری و بررسی شود و فقط در موارد کمی ممکن است به سمت تغییرات بدخیمی پیشرفت کند. بنابراین بهتر است بررسی های دقیقتر برای ارزیابی ضایعات مشکوک به عمل آید

۲-ضروری است که احتیاط جهت جلوگیری از وارد آمدن ضربه (مثل خاراندن – زخم کردن – تراشیدن) به منطقه وخونریزی از محل ضایعات صورت گیرد. همچنین باید مراقبت شود که از طریق رابطه جنسی به همسر منتقل نگردد .

۳- متاسفانه با وجود درمان خال گوشتی روی آلت ، ویروس HPV در بدن باقی می ماند واحتمال سرطان درهانه رحم ،راست روده ،آلت تناسلی مرد وجود دارد .اما خوشبختانه اکثر انواع HPV سرطان زا نیستند .اگر دچار خال گوشتی روی آلت بوده اید باید معاینات سالیانه جهت بررسی داشته باشید .

۴- در افرادی که تماس جنسی مستمر با هم دارند ابتلا یکی از آنان به زگیل تناسلی یا خال گوشتی روی آلت، دیگری را نیز گرفتار ساخته است حتی اگر علائمی از عفونت دیده نشود

۵- تشخیص PHVدر یک شریک جنسی حتما نشانگر خیانت کاری طرف مقابل نیست

۶-درمانهای موجود برای HVPفقط جهت از بین بردن خال های گوشتی روی آلت است (زگیل تناسلی قابل مشاهده) و متاسفانه ویروس را نمی توان از بین برد و معمولا ویروس در بدن باقی می ماند .

۷-زگیل آلت تناسلی و خال های گوشتی روی آلت زنان روی قابلیت بارداری زن تاثیری ندارد ولی احتمال انتقال بیماری به جنین در هنگام زایمان وجود دارد

۸-استفاده از کاندوم، شانس ابتلا و انتقال به زگیل آلت تناسلی را کاهش می دهد ولی حفاظت کامل نمی دهد .چونکه ویروس زگیل تناسلی می تواند مناطق نپوشیده را مبتلا کند. شانس ابتلا به زگیل تناسلی را می توان با محدود کردن تعداد شرکای جنسی کم کرد

۹- تست HPV در شریک جنسی فرد مبتلا غیر ضروری است .

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی