Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

تماشای فیلم های سکسی و پورن چه پیامدهایی دارد؟

استفاده از پورن اثرات روانی زیادی دارد . بیشترین تاثیر مشاهده بیش از حد پورن یا حتی بازی از دست دادن خواب مورد نیاز است . فرد برخلاف خستگی نمی تواند استراحت کند ، بنابراین روز بعد قادر به تمرکز کردن بر روی کارهایش نخواهد بود . با گذشت زمان ، جستجوی پاداش دوپامین شروع می شود و می تواند باعث عادت شدید شود که به سختی قابل ترک کردن است .

به گزارش سایت طبتاج  اگر شما به اینترنت دسترسی داشته باشید ، احتمالا حداقل یکبار با فیلم های پورنوگرافی برخورد کرده اید . از آنجا که پورنوگرافی فراگیر شده ، دیدن آن برای برخی افراد عادی شده است . عوارض جانبی پورنوگرافی نادیده گرفته می شود و حتی برخی از زوجین این مساله را بخشی سالم از رابطه می دانند .

آمار پورنوگرافی
– 40 میلیون بالغ در ایالت متحده آمریکا به صورت مرتب سایت های پورنوگرافی را تماشا می کنند .
– از هر 5 جستجو در دستگاه های موبایل 1 جستجو برای پورنوگرافی است .
– 20 درصد مردان در ساعت کاری پورن تماشا می کنند .
– 88 درصد صحنه های پورن حاوی تجاوز فیزیکی و 49 درصد حاوی تجاوز شفاهی هستند .

آمار پورنوگرافی در نوجوانان

– از هر 10 پسر قبل از سن 18 سالگی ، 9 پسر در معرض تماشای انواع پورنوگرافی هستند .
– از هر 10 دختر قبل از سن 18 سالگی 6 دختر در معرض تماشای پورنوگرافی هستند .
– به طور میانگین مردان در سن 12 سالگی برای اولین بار با پورنوگرافی مواجه می شوند .
– 71 درصد نوجوانان فعالیت های آنلاین خود را از خانواده شان مخفی می کنند .
– احتمال اعتیاد به پورن در پسران نوجوان 12 الی 17 ساله بسیار بالاست .

( همچنین بخوانید آموزش بحث در مورد فیلم مبتذل با کودکان و نوجوانان )

عوارض جانبی پورنوگرافی

1. به روابط زناشویی آسیب می زند

مطالعات مختلفی در مورد تاثیرات پورنوگرافی بر روابط زناشویی انجام شده است و نتایج مطالعات کاملا هشدار دهنده است . پورنوگرافی رضایت جنسی را کاهش می دهد . یکی از اثرات مخرب پورنوگرافی این است که توانایی لذت بردن از رابطه جنسی طبیعی را از بین می برد و این می تواند مشکلی جدی در رابطه زناشویی باشد . علاوه بر این پورنوگرافی تعهد را کاهش می دهد و می تواند باعث خیانت شود . تحقیقات نشان می دهد افرادی که هیچ وقت پورن تماشا نکرده اند در رابطه زناشویی وفادارتر بوده اند و از رابطه جنسی رضایت بیشتری داشته اند .

2. انتظارات غیر واقعی ایجاد می کند
از هیچ کس پوشیده نیست که پورنوگرافی تنها یک صنعت است که برای کسب پول کار می کند . آن ها همه چیز را کاملا عالی جلوه می دهند . بازیگران حرفه ای پورن ، تیم کاملی از افرادی دارند که همه جزئیات را کاملا عالی درست می کنند . کارگردان ، فیلمبردار ، نورپرداز ، آرایشگر و حتی جراحی پلاستیک در ساخت فیلم پورن به کار گرفته می شوند تا همه چیز کاملا عالی به نظر برسد . در ساخت پورن ویرایش بسیار زیادی انجام می شود تا انتظارات غیر واقعی در رابطه جنسی را کاملا عادی جلوه دهند .

تماشای پورنوگرافی می تواند پیامدهای منفی بر نوجوان ها داشته باشد که بر سلامت روحی و جسمی آن ها اثر می گذارد . این اثرات عبارتند از :
– افزایش رفتارهای پرخطر
– دیدگاه غرق شدن در جهان
– کاهش توانایی برای ایجاد روابط سالم
– عادی شدن خشونت جنسی
– افزایش تجاوز جنسی به زنان

تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که در معرض تماشای پورنوگرافی بوده اند احتمالا در رابطه جنسی بی قید و بند هستند و احتمال مصرف الکل و مواد مخدر دیگر در طول رابطه جنسی در آن ها بیشتر است . این مساله آن ها را در معرض خطر مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی قرار می دهد .

3. بچه ها آموزش جنسی ناسالم دریافت می کنند
متاسفانه بچه ها و نوجوانان به راحتی به پورن دسترسی دارند . تحقیقات نشان می دهد 94 درصد بچه ها قبل از سن 14 سالگی در معرض تماشای پورن قرار می گیرند و 53 درصد آن ها معتقد بوده اند چیزی که آنها تماشا کرده اند ، تصویری از رابطه جنسی واقعی است . حتی بعضی از بچه ها از رفتارهایی که در این فیلم ها دیده بودند ، تقلید می کردند . هنگامی که بچه ها فیلم های پورن تماشا می کنند ، به این نتیجه می رسند که رابطه جنسی باید اینگونه باشد ، بنابراین انتظارات جنسی به انحراف کشیده می شود .

4. باعث احساس تنهایی می شود
همانطور که اشاره شد هنگام تماشای پورن دوپامین آزاد می شود . در حالی که آزاد سازی دوپامین یک افزایش موقت ایجاد می کند ، پورن هم یک احساس تنهایی ایجاد می کند . بر طبق گفته روانشناس ، دکتر گری بروکس که سالیان زیادبر روی اعتیاد به پورنوگرافی تحقیق کرده است ، استفاده بیشتر از پورن باعث احساس تنهایی بیشتر خواهد شد . تماشای پورن باعث احساس تنهایی و اضطراب می شود و به نظر می رسد تنها راه حل آن تماشای پورن بیشتر است .

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

5. اعتیاد آور است
مرکز پاداش مغز به چیزهایی که برای زنده ماندن نیاز است (مانند غذا) پاسخ مثبت می دهد . وقتی سیستم پاداش مغز فعال می شود ، دوپامین آزاد می کند . دوپامین احساس خوشایند و لذت بخش ایجاد می کند ، بنابراین ما رفتارهایی که برای زنده ماندن نیاز است را تکرار می کنیم . سیستم پاداش مغز ، به روشی مشابه به مواد مخدر و دیگر مواد اعتیاد آور مانند پورنوگرافی واکنش نشان می دهد . بعد از مدتی ، مغز به مصرف پورنوگرافی عادت می کند و تقاضای مصرف بیشتر می کند . اغلب مصرف کنندگان سعی می کنند با مصرف بیشتر پورن یا نگاه کردن به پورن های فعال تر به تقاضای بیشتر مغز جواب بدهند و به هیجانی که قبلا احساس کرده اند ، برسند .

مانند مواد مخدر ، این عادت کم کم بدتر می شود تا زمانی که ترک کردن آن بسیار مشکل می شود ، زیرا فردی که به پورنوگرافی معتاد شده است بدون پورنوگرافی نمی تواند احساس راحتی داشته باشد . توجه داشته باشید هر شخصی که پورن می بیند ، به پورن اعتیاد ندارد .

عوارض جانبی اعتیاد به پورنوگرافی

عوارض فیزیکی اعتیاد به پورنوگرافی

5.1. مشاجره بین زن و شوهر
5.2. ناتوانی جنسی
5.3. ناتوانی جنسی (ناتوانی در رسیدن یا نگه داشتن نعوظ )
5.4. انزال زودرس

عوارض روحی اعتیاد به پورنوگرافی

5.5. درگیر شدن با افکار جنسی در طول روز
5.6. گناه ، شرمندگی و سردرگمی
5.7. دمدمی مزاج بودن در مورد متوقف کردن پورن و آغاز کردن دوباره
5.8. تمایل به رفتارهای جنسی نامتعارف
5.9. افسردگی ، نگرانی و بروز همزمان اختلالات روانی دیگر

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

عوارض اجتماعی اعتیاد به پورنوگرافی

5.10. برای تماس جنسی با شخص خاصی صبر نمی کند ، یا صبوری اش برای برقرار تماس جنسی کاهش می یابد ( مثلا می خواهد همین الان رابطه جنسی برقرار کند یا برای رابطه جنسی با افراد غریبه خیالبافی می کند )

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

کاهش تعاملات عاشقانه با شریک جنسی مانند :
5.11. ناتوانی در تحریک شدن
5.12. افزایش نیاز به حرکات وحشیانه
5.13. از بین رفتن احساسات

افرادی که به پورن اعتیاد پیدا می کنند ممکن است به خاطر ترس از عدم پذیرش یا دلایل دیگر ، این مساله را از دیگران مخفی کنند .این می تواند باعث انزوای آن ها شود در حالی که به یک نظام پشتیبانی خوب نیازمند هستد . پورنوگرافی نباید مساله ای باشد که هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند ، زیرا بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند . درست مانند سایر مشکلات پورنوگرافی مشکلی نیست که به تنهایی حل شود ، بنابراین باید به جای خجالت و تمسخر فصای محبت آمیز برای حل آن ایجاد شود .

6. تاثیرات روانی پورنوگرافی
استفاده از پورن اثرات روانی زیادی دارد . بیشترین تاثیر مشاهده بیش از حد پورن یا حتی بازی از دست دادن خواب مورد نیاز است . فرد برخلاف خستگی نمی تواند استراحت کند ، بنابراین روز بعد قادر به تمرکز کردن بر روی کارهایش نخواهد بود . با گذشت زمان ، جستجوی پاداش دوپامین شروع می شود و می تواند باعث عادت شدید شود که به سختی قابل ترک کردن است . این زمانی است که ما یک رفتار غلط را با وجود پیامدهای منفی ادامه می دهیم . وقتی عادتی را کنار می گذاریم احساس منفی مانند افسردگی یا عدم تنوع را تجربه می کنیم . بنابراین برای احساس شادی به عادت سابق خود برمی گردیم . اعتیاد می تواند برای از بین بردن استرس ایجاد شود ، اما باعث استرس می شود و این یک چرخه نادرست است .

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

تاثیرات پورنوگرافی بر مغز

ویلیام ام استروترز دستیار روانشناسی در دانشگاه ویتون می گوید به دلیل اینکه مغز انسان لنگرگاه بیولوژیکی از تجارب روان شناختی ماست ، مهم است که بدانیم مغز چگونه عمل می کند . دانستن اینکه مغز چگونه بهم متصل است و در چه مسائلی حساس است می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم پورنوگرافی چگونه بر مغز تاثیر می گذارد . در ادامه 9 تاثیری که پورنوگرافی بر مغز می گذارد را شرح می دهیم :

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

1. محتویات صریح جنسی نورون (نوعی سلول) های آینه ای در مغز مردان را تحریک می کند . این نورون ها فرآیند های تقلید یک رفتار را برنامه ریزی می کنند . در ارتباط با پورنوگرافی این سیستم باعث تحریک جنسی و نیاز به خالی شدن می گردد . در ادامه هنگامی که فرد با خودارضایی واکنش نشان می دهد ، عواقب هورمونی و نورولوژیکی به دنبال دارد که وی را به تصویری که روی آن تمرکز کرده وابسته می کند . در نتیجه پورنوگرافی فرد را اسیر تصاویر مستهجن می کند .

2. پنج ماده شیمیایی اصلی در تحریک جنسی مردان درگیر هستند . یکی از آن ها که احتمالا نقش مهمی در اعتیاد به پورنوگرافی بازی می کند ، دوپامین است . دوپامین نقش اصلی را در سیستم پاداش و آموزش مغز بازی می کند . هر نوعی از پاداش سطح انتقال دوپامین به مغز را افزایش می دهد و انواع داروهای اعتیاد آور از جمله محرک هایی مانند کوکائین ، آمفتامین و متامفتامین ، مستقیما بر روی سیستم دوپامین عمل می کنند . وقتی فرد در معرض محرک های جدید قرار می گیرد ، مخصوصا اگر محرک جنسی باشد ، یا زمانی که یک محرک بیش از حد انتظار است ، دوپامین افزایش می یابد . به دلیل اینکه تصاویر پورنوگرافی دوپامین بیشتری نسبت به رابطه جنسی با همسر ایجاد می کنند ، قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی باعث اعتیاد به تحریک شدن می شود و باعث می شود مغز تصویر مستهجن را به رابطه جنسی واقعی با همسر ترجیح بدهد .

3. چرا مردان به جای لذت بردن از یک تصویر جنسی در جستجوی انواع تصاویر مستهجن هستند ؟ این به خاطر اثر کولیج است . کولیج پدیده ای است که در گونه هایی از پستانداران دیده می شود که در آن مردان ( و به نسبت کمتر زنان) اگر با شریک جنسی جدید روبرو شوند ، تمایل جنسی تازه ای پیدا می کنند ، حتی اگر به همسر فعلی خود میل نداشته باشند . این مکانیزم عصبی یکی از دلایل اصلی برای زیاده روی و اعتیاد به پورنوگرافی اینترنتی است .

4. تحریک بیش از حد سیستم پاداش ، مانند افزایش مکرر دوپامین در نتیجه دیدن پورنوگرافی ، باعث کاهش حساسیت می شود . همانطور که گری ویلسون توضیح می دهد ، هنگامی که گیرنده های دوپامین بعد از تحریک بیش از حد کاهش می یابد ، مغز به اندازه کافی پاسخ نمی دهد و ما احساس رضایت کمتری می کنیم . این باعث می شود ما برای احساس رضایت بیشتر سخت تر تلاش کنیم ، برای مثال به تماشای پورن های طولانی تر و مهیج تر بپردازیم و بنابراین حساسیت مغز کاهش می یابد .

5. دکتر استروترز می گوید عادت های رفتاری و احساسی که شخصیت جنسی ما را شکل می دهد بر اساس تصمیماتی است که می گیریم . هر زمان دنباله ای از تحریک و پاسخ فعال شود ، یک حافظه عصبی ایجاد می شود که بر پردازش های جنسی و پاسخ های آن ها تاثیر می گذارد . هنگامی که این گذرگاه ایجاد می شود و به جریان می افتد ، به یک مسیر ترجیحی تبدیل می شود که دائما در حال تکرار است . عواقب این تکرار بسیار وسیع است .

6. چه چیز پورنوگرافی را خاص می کند ؟ ویلسون دلایلی را مشخص می کند از جمله : 1. پورنوگرافی اینترنتی تصاویر بی نهایت جدیدی را عرضه می کند . 2. بر خلاف غذا و دارو ، مصرف پورن محدودیت های فیزیکی ندارد . 3. در پورنوگرافی اینترنتی فرد می تواند شریک جنسی جدیدی داشته باشد یا ژانر های بی نهایت جدیدی را تجربه کند . 4. بر خلاف دارو و غذا ، پورن اینترنتی در نهایت سیستم گریز مغز را فعال نمی کنند 5. سن بینندگان پورن . مغز نوجوان در اوج تولید دوپامین و انعطاف پذیری عصبی است که او را نسبت به اعتیاد به پورنوگرافی آسیب پذیر تر می کند .

7. قرار گرفتن مردان در معرض محتواهای صریح جنسی با اضطراب اجتماعی ، افسردگی ، کاهش انگیزه ، اختلال نعوظ ، مشکل تمرکز و کاهش اعتماد به نفس نسبت به ظاهر و عملکرد جنسی در ارتباط است .

نشانه های اعتیاد به پورنوگرافی

علائم و نشانه های اعتیاد به پورن می تواند شامل موارد زیر باشد :

1. فرد با وجود تلاش های مکرر ، قادر به متوقف کردن تماشای پورن نمی باشد . تقریبا 9 درصد از بینندگان تلاش های ناموفق برای ترک پورن را گزارش کرده اند .

2. فرد میل به دیدن پورن را تجربه می کند . مانند مصرف کنندگان مواد مخدر که میل به مواد مخدر را با شدت زیاد تجربه می کنند . معتادان پورن احساس نیاز شدید به پورن را تجربه می کنند .

3. هنگامی که از آن ها درخواست شود دیدن پورن را متوقف کنند ، بسیار زود عصبانی می شوند . معتادان پورن ممکن است تماشای پورن را انکار کنند یا هنگامی که شخص مورد علاقه شان از آن ها تقاضای توقف کنند ، ناراحت شوند .

4. تمام یا قسمتی از تماشای پورن را از شریک زندگی خود مخفی می کند . اعتیاد به پورن باعث افزایش شکاف بین زوجین می شود .

5. فرد به خاطر استفاده از پورن ، احساس می کند زندگی دوگانه یا مخفیانه دارد . شخص معتاد به پورن ممکن است احساس گناه یا خجالت کند و به سختی تماشای پورن را از بقیه افراد پنهان کند .

6. فرد با وجود پیامدهای منفی مانند از دست دادن شغل یا مشکل در روابط زناشویی به دیدن پورن ادامه می دهد . وقتی در رابطه زناشویی ، یک طرف به پورن اعتیاد پیدا کند می تواند باعث کاهش صمیمیت ، فاصله احساسی ، کاهش رضایت جنسی و کاهش کیفیت رابطه به طور کلی شود . عدم توانایی برای اجتناب از تماشای پورن در ساعت کاری می تواند به بی انضباطی یا حتی از دست دادن کار منجر شود .

7. فرد به خاطر مجذوب شدن به تماشای پورن وقت زیادی را تلف می کند . معتادان پورن روزهای زیادی را صرف تماشای پورن می کنند . این باعث می شود پورن یک اولویت باشد و هر چیز دیگری به نفع تماشای پورن به تعویق می افتد .

8. نیاز به افزایش مقدار پورن یا افزایش هیجان در پورن برای رسیدن به رضایت یا هیجان سابق ، احساس می شود . این مساله مانند افزایش قدرت تحمل نسبت به زهر است .

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

آیا شوهرم به پورنوگرافی معتاد است ؟

اعتیاد به پورنوگرافی تنها بر روی معتاد تاثیر نمی گذارد ، بلکه بر روی سلامتی همسر فرد معتاد نیز تاثیر منفی می گذارد . این اعتیاد می تواند باعث احساسات زیر در همسر یک فرد معتاد به پورنوگرافی شود :

– طرد شدن
– خیانت
– افسردگی
– رها شدگی
– انزوا
– تنهایی
– حقارت
– خشم

اکثر زنانی که با مردان معتاد به پورنوگرافی ازدواج می کنند با اختلال استرس پس از صدمه (PTSD) مواجه می شوند . این یک انحراف ذهنی شدید است و نیاز به درمان دارد .

آیا فرزندم به پورنوگرافی معتاد است ؟

هیچ تعریف رسمی پزشکی برای اعتیاد به پورنوگرافی وجود ندارد ، اما تعدادی نشانه ی رفتاری وجود دارد که در صورت استفاده بیش از حد از پورنوگرافی بروز می کند :

1. نشانه های ADHD (اختلال کم توجهی) :
اختلال در تمرکزانحراف آسان
کشمکش برای دنبال کردن دستورالعمل ها
گوش ندادن به صحبت دیگران

2. اضطراب :
ناراحتی روحی یا نگرانی

3. انزوا و کناره گیری
4. خشم و بی قراری
5. افسردگی
6. لذت نبردن از فعالیت های سابق

علاوه بر موارد بالا بعضی از نشانه ها هنگام استفاده از کامپیوتر وجود دارد که والدین هنگام ارزیابی اعتیاد به پورن باید به آن ها توجه کنند :

– فرزند شما زمان زیادی ، مخصوصا در شب آنلاین است .
– وقتی شما وارد اتاق می شوید فرزندتان کامپیوتر را خاموش می کند یا به سرعت صفحه را عوض می کند .
– هنگام کار با کامپیوتر در اتاق را قفل می کند .
– در مورد کاری که با کامپیوتر انجام می دهد به شما دروغ می گوید .
– تاریخچه جستجوی خود در مرورگر را پاک می کند .
– شما عکس های پورنوگرافی را در کامپیوتر پیدا می کنید .
( همچنین بخوانید آموزش بحث در مورد فیلم مبتذل با کودکان و نوجوانان )

عوارض دیدن فیلم مبتذل و علائم اعتیاد به پورنوگرافی

تشخیص ضرورت درمان اعتیاد به پورن

برای تعیین اینکه درمان اعتیاد به پورن ضروری است یا خیر ، به سوالات پایین پاسخ بلی یا خیر بدهید .

– من احساس می کنم قادر به تماشا نکردن پورن نیستم
– من اغلب بیشتر از زمان یا هزینه ای که در ابتدا قصد داشتم برای پورن هزینه می کنم
– من تلاش های ناموفق زیادی انجام داده ام تا تماشای پورن را محدود یا متوقف کنم
– من ساعت زیادی را برای تماشای پورن ، فکر کردن درباره پورن یا فعالیت هایی که مربوط به پورن است ، صرف می کنم .
– من خانواده و تعهدات خانوادگی و اجتماعی را برای تماشای پورن نادیده می گیرم .
– با وجود پیامدهای منفی تجربه شده ، مصرف پورن را ادامه می دهم .
– من فرصت های زندگی را از دست می دهم تا زمان بیشتری برای تماشای پورن داشته باشم .
– اگر به پورن دسترسی نداشته باشم ، احساس اضطراب ، پریشانی یا عصبانیت می کنم .

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی