Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

 همه چیز درباره خشکی چشم



خشکی چشم و درمان آن, علت خشکی چشم

مشکلات ناشی از خشکی چشم ممکن است بسیار خفیف و یا بسیار شدید باشد

به گزارش سایت طبتاج  خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

 

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان نباشند. اشک ممکن است به دلایل متفاوت ناکافی باشد. برای مثال، خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که چشم شما اشک کافی تولید نکند یا اشک هایی با کیفیت نامناسب تولید کند.

 

خشکی چشم حس ناخوشایندی به شما میدهد. اگر خشکی چشم داشته باشید، چشمان تان ممکن است سوزش یا خارش داشته باشند. شما ممکن است خشکی چشم را فقط در برخی مواقع تجربه کنید، مانند حضور در هواپیما یا در یک اتاق که مجهز به کولر است، در هنگام دوچرخه سواری یا پس از اینکه برای چندین ساعت به صفحه کامپیوتر نگاه کردید.

درمان هایی برای خشکی چشم وجود دارد که میتوانند شما را از این عذاب نجات دهند. 

 

خشکی چشم و درمان آن, علت خشکی چشم

خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود

 

علل خشکی چشم

به طور کلی هر عاملی که باعث کاهش تولید یا تغییر کیفیت اشک شود می تواند منجر به بروز خشکی چشم شود. مهمترین عوامل ایجاد خشکی چشم عبارتند از:

 

بالارفتن سن: با بالا رفتن سن مقدار ترشح لایه آبکی اشک کم می شود. به علاوه همانطور که در افراد مسن چربی پوست کمتر و پوست خشک می شود، در چشم نیز میزان ترشح چربی کمتر می شود و در نتیجه مقدار تبخیر لایه آبکی زیاد می شود. کاهش تولید و افزایش تبخیر لایه آبکی اشک باعث ایجاد خشکی چشم در اکثر افراد مسن می شود.

 

کار چشمی طولانی مدت: پلک زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشک بر روی چشم ضروری است. در مواردی که فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلک نزند علائم خشکی چشم بدتر می شود.

 

عوامل محیطی: در محیط های گرم و خشک میزان تبخیر لایه آبکی اشک زیاد می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض باد شدید و یا هوای سرد و خشک ارتفاعات می تواند باعث بدتر شدن خشکی چشم شود. استفاده از وسایل گرمازا (مثل بخاری و شومینه) و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود (به خصوص دود سیگار) از عواملی است که باعث تشدید خشکی چشم می شود.

 

داروها: بسیاری از داروهای معمولی می توانند باعث کم شدن ترشح اشک و ایجاد خشکی چشم شوند. 

 

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی به علت تغییر دو چربی لایه اشکی می توانند باعث خشکی چشم شوند. یائسگی، بارداری و قرص های جلوگیری از بارداری به علت تغییرات هورمونی خشکی چشم را تشدید می کنند.

 

بیماری ها: بیماری های مختلف مثل بیماری های تیروئید و برخی از بیماری های سیستم ایمنی (مثل شوگرن و لوپوس) می تواند باعث ایجاد خشکی چشم شود.

 

مشکلات تغذیه ای: کمبود ویتامین A می تواند به موارد شدید و خطرناک خشکی چشم منجر شود.

 

التهاب لبه پلک ها (بلفاریت): این بیماری با تغییر در چربی لایه اشکی باعث بدتر شدن خشکی چشم می شود.

 

بسته نشدن پلک ها: در صورتیکه به علت مشکلات ساختاری پلک ها درست بسته نشود مقدار تبخیر اشک زیاد می شود و خشکی چشم ایجاد می شود. به علاوه در مواردی که به علت مشکلات عصبی (مثلاً پارکینسون) فرد کمتر در حالت عادی پلک بزند خشکی چشم ایجاد می شود.

 

استفاده از لنزهای تماسی: استفاده از لنز تماسی (کنتاکت لنز) یکی از علل شایع خشکی چشم است. لنزهای تماسی مثل یک اسفنج لایه آبکی اشک را جذب می کنند و باعث خشکی چشم می شوند. به علاوه استفاده از لنز تماسی باعث کم شدن حس قرنیه و کاهش پلک زدن می شود و در نتیجه تولید و پخش شدن اشک را با مشکل مواجه می کند.

 

خشکی چشم و درمان آن, علت خشکی چشم

با بالا رفتن سن مقدار ترشح لایه آبکی اشک کم می شود

 

راههای پیشگیری از خشکی چشم:

اگر خشکی چشم را تجربه کردید، به شرایطی که احتمالا باعث ایجاد این نشانه ها در شما می شوند، توجه کنید. سپس راه هایی برای جلوگیری از این شرایط را برای جلوگیری از علائم خشکی چشم پیدا کنید. برای مثال: از مجاورت و ورورد باد و یا دمیدن مستقی و یا غیر مستقیم هوای بسیار گرم و خشک کننده در چشم خود اجتناب کنید. سشوار، بخاری ماشین، داکت اسپیلت یا هر جریان هوایی را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.

رطوبت به هوا اضافه کنید.

در زمستان، یک دستگاه بخور می تواند برای تامین و حفظ رطوبت هوا داخل منزل شما موثر باشد.

عینک آفتابی و دیگر عینک های محافظ را در نظر بگیرید.

در طول کارهای طولانی به چشم خود استراحت دهید.

صفحه کامپیوتر خود را پایین تر از سطح چشم قرار دهید .

از سیگار کشیدن و از دود اجتناب کنید.

اشک مصنوعی را به طور مرتب استفاده کنید.

 

خشکی چشم و درمان آن, علت خشکی چشم

اشک مصنوعی را به طور مرتب استفاده کنید

 

خشکی چشم و علائم همراه با آن

خشکی چشم این علائم را با خود به همراه دارد:

احساس سوزش، خارش و ناراحتی.

قرمزی چشم.

احساس وجود شن در چشم.

حساسیت نسبت به نور شدید.

احساس خستگی.

احساس ناراحتی در چشم.

ناراحتی و مشکل برای قرار دادن لنز.

 

درمان خشکی چشم : 

باید توجه داشت که مشکلات ناشی از خشکی چشم ممکن است بسیار خفیف و یا بسیار شدید باشد. در موارد خیلی خفیف با قطره های اشکی معمولی و در موارد شدید با قطره های اشکی بدون ماده نگهدارنده درمان انجام می شود. گاهی نیاز به استفاده از پماد و ژل های چشمی در هنگام خواب است. درمان جراحی بستن مجرای خروج اشک در موارد شدید که به دارو جواب نمی دهد، انجام می شود.

 

خشکی چشم و درمان آن, علت خشکی چشم

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که اشک ها قادر به چرب نمودن چشمان نباشند

 

درمان های جراحی خشکی چشم:

در موارد نسبتاً شدید خشکی چشم ممکن است با اقدامات فوق بهبود کافی ایجاد نشود در این موارد استفاده از روش های جراحی برای بهبود خشکی چشم ضروری است.

 

بستن سوراخ های خروج اشک: در این روش سوراخ های خارج کننده اشک از چشم به صورت موقت یا دائمی بسته می شوند. 

 

بستن پلک ها: در مواردی که فلج پلک ها یا اشکالات ساختمانی پلک ها باعث باز ماندن چشم و تبخیر اشک شود با بستن موقتی بخشی از پلک ها می توان سطح تبخیر اشک را کمتر کرد و به درمان خشکی چشم کمک کرد.

 

پیوند قرنیه: در مواردی که خشکی چشم شدید باعث ایجاد کدورت یا زخم قرنیه شده باشد ممکن است برای کمک به بهبود دید نیاز به جراحی پیوند قرنیه باشد. البته نتیجه پیوند قرنیه در این موارد معمولاً چندان خوب نیست.

 

خشکی چشم و درمان آن, علت خشکی چشم

روغن کرچک یک روش درمان گیاهی خشکی چشم است 

 

چند درمان خانگی خشکی چشم:

اسیدهای چرب امگا ۳:

در مورد فواید اسیدهای چرب امگا ۳ مطالعات فراوانی به عمل آمده است. اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش افسردگی، تسکین روماتیسم مفصلی، کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلبی و عروقی، پیشگیری از زایمان زودرس، و کاهش خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد مفید است. اسیدهای چرب امگا ۳ دارای این قابلیت هستند که ناراحتی‌های ناشی از خشکی چشم را تسکین دهند.

 

به علاوه، خواص ضد التهابی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به تحریک تولید اشک با کیفیت‌تر کمک کنند. برای محافظت از چشم‌های‌تان و بهبود سلامت آن‌ها می‌توانید از مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید یا غذاهایی را مصرف نمایید که سرشار از این مواد مغذی هستند. برخی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارت هستند از روغن تخم کتان، دانه‌ی چیا، روغن نخل، گردو، روغن دانه‌ی سویا، تخم ‌مرغ، و ماهی‌های چرب نظیر ماهی خال خالی، ساردین، سالمون و تن.

 

شستشو مکرر پلک :

افراد مبتلا به چشمان خشک تمایل دارند که دائماً چشم‌های خود را ببندند که از التهاب جلوگیری شود، برای درمان خشکی چشم و حفظ سلامتی چشم لازم است چند بار در روز پلک‌های خود را بشورید. 

چند قطره شامپو بچه روی انگشتان خود بریزید

چشمان خود را ببندید، با آرامی با انگشتان خود پلک‌های خود را ماساژ دهید

سپس پلک‌های بسته خود را صابون بزنید و سپس با آب گرم بشورید

این روش را یک یا دو بار در روز انجام دهید

 

روغن کرچک : 

روغن کرچک یک روش درمان گیاهی خشکی چشم است زیرا دارای اسید ریکینولیک است که یک ماده ضد التهابی است و به خارش، سوزش و درد ناشی از خشکی چشم کمک می‌کند.

همچنین روغن کرچک باعث کاهش تبخیر اشک بدن شما می‌شود.

مقداری روغن کرچک بدون هگزا را درون یک قطره چکان قرار داده

سپس یک قطره از آن را درون هر چشم بریزید

این کارا را 2 بار در روز برای درمان قرمزی چشم و خشکی آن انجام دهید

 

ویتامین‌ها:

مصرف ویتامین‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. ویتامین‌ها برای پوست، سلامت عمومی و حتی سلامت چشم‌های‌تان مفید هستند. می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید که در همه‌ی فروشگاه‌های‌ بهداشتی و مواد خوراکی سالم و با قیمت ارزان در دسترس هستند. با وجود این، هم‌چنان بهتر است میزان ویتامین مصرفی‌تان را از طریق خوراکی‌ها افزایش دهید.

چشم‌های خشک نیازمند مصرف ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E هستند. این ویتامین‌ها حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

 

روغن نارگیل : 

روغن نارگیل می‌تواند به عنوان عامل بازسازی کننده برای چشم شما عمل کند و نقش کلیدی در کاهش خشکی چشم شما داشته باشد.

همچنین روغن نارگیل به کاهش تبخیر اشک کمک می‌کند و نیز دارای خواص ضد التهابی است که برای کاهش ناراحتی‌های خشکی چشم بسیار مفید است.

مقداری پنبه را به روغن نارگیل آغشته کنید و به مدت 15 دقیقه بر روی پلک‌های بسته خود قرار دهید، این روش را روزانه یک بار انجام دهید

همچنین می‌توانید صبح با معده خالی مقداری روغن نارگیل مصرف کنید که علاوه بر درمان خشکی چشم به حذف سموم از بدن شما نیز کمک می‌کند

 

کمپرس گرم : 

اشک حاوی آب و ترشحات روغنی است که از غده‌های اشکی ترشح می‌شوند. کمپرس گرم می‌تواند با افزایش سطح گردش خون در اطراف چشم‌ها باعث تحریک تولید اشک با کیفیت‌تر شود. این کار به باز شدن انسداد مجرای غدد میبومین و نرم شدن چربی شفاف چشم (میبوم) کمک می‌کند که در اثر خشکی سخت شده است؛ و به این ترتیب، باعث تسکین خشکی چشم می‌شود.

 

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که چشم‌های‌تان را ببندید و کمپرس گرم را روی آن‌ها قرار دهید. برای انجام این کار لازم است کمپرس گرم‌تان حرارت مناسبی داشته باشد. عدم پیگیری مرتب یا استفاده‌ی کوتاه مدت از کمپرس گرم با دماهای مختلف ممکن است به نتایج مطلوبی منجر نشود. طبق توصیه‌ی پژوهشگران، حرارت ایده‌ال کمپرس گرم باید حدود ۴۲ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

ابتدا پارچه یا حوله را در آب گرم خیس کنید

سپس آن را بچلانید تا آب اضافه از آن خارج شود

حوله یا پارچه‌ی مرطوب را روی پلک‌های بسته‌تان قرار دهید

مدت ۱۰ دقیقه به همین شکل بمانید

تا دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی دو مرتبه تکرار کنید.

 

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی