Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

 رابطه جنسی زودگذر با روح و روان‌تان چه می‌کند؟



رابطه جنسی موقت

پذیرش بیشتر روابط‌جنسی زودگذر از جانب مردان قطعاً پایه و اساس بیولوژیکی دارد

 

به گزارش سایت طبتاج  با توجه به این که فاصله ی بین سن بلوغ تا ازدواج روز به روز بیش تر می شود، اشخاص بیشتری برای براورده‌کردن نیازهای جنسی خود به رابطه جنسی اتفاقی روی می آورند. بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه بینگهمتون در این ارتباط انجام گرفت، مشخص شد که روابط جنسی تصادفی قسمتی از یک تغییر فرهنگی به حساب می آید که به زندگی اشخاص بزرگ سال در دنیا غرب به شدت رخنه نموده است . با این حال این رابطه تهدید چشمگیر برای سلامت جسمی و روانی این اشخاص به حساب می آید .

 

علاوه بر خطراتی مانند ابتلا به بیماری های مقاربتی، حاملگی های ناخواسته، تجاوز یا آزارهای جنسی دیگر. افرادی که چنین روابطی در زندگی دارند دچار پیامدهای احساسی میشوند که مدتی طولانی پس از پایان رابطه هم در فرد باقی میماند. برقراری چنین روابطی در حین دانشگاه میتواند بر آینده تحصیلی و کاری جوانان تأثیر بگذارد و در محل کار هم میتواند تا همین میزان فاجعه آمیز باشد. انجام تحقیقات روی رفتارهای جنسی به اندازه ی کافی سخت است. ولی هنگامی که مسئله رابطه جنسی تصادفی و یک شبه و بیرون از رابطه جدّی و طولانی مدت باشد، کار دشوار تر هم خواهد شد. افسوس، حیا، خجالت و خاطره ها بد ناشی از این روابط جنسی روی اعتماد به نفس فرد تأثیر می گذارد.

 

 

و در عین حال اشخاص دیگری در این ارتباطات خود از جهت متضاد بزرگنمایی میکنند . با وجود این که اکنون در قرن بیست ویکم هستیم ولی خیلی از هنجارهای اجتماعی ما هنوز به قرن بیستم وصل است. استاندارد دوگانه قدیم هنوز هم نگاهی تحقیرآمیز به زن ها دارد و از مردهایی که به رابطه موقتی عادت نموده اند یا تجلیل میکند و یا سرزنش کردنشان را فراموش میکند . طبق آنچه پژوهشگران این تحقیق دریافتند، قبول بیش تر رابطه جنسی موقتی از جانب مردان حتما پایه و مبنای بیولوژیکی دارد ولی راهی برای تفکیک بیولوژی از اثرات اجتماعی- فرهنگی نیست برای این که هر دو آن ها عمیقاً به هم وابسته هستند و مدام هم همین‌ طور خواهند ماند.
 

درصورتی که مسأله ی اختلاف جنسیتی را کنار بگذاریم، درباره پیامدهای احساسی غیر عمدی رابطه جنسی موقتی چه می دانیم؟

پژوهشگران این پیامدها را بیشمار میدانند . نخست عامل آسانی را عنوان میکنند . باوجود سیل پیام هایی که در رسانه های درباره بی اشکال بودن روابط جنسی موقتی می خوانید، این رابطه درصورتی که مطابق میل شما نباشند این حس را ایجاد خواهند کرد که استانداردهای درونی خودتان را نقض نموده اید . این که برای وارد شدن به چنین روابطی خودتان را تحت فشار حس کنید، صرفا بدین دلیل که سایر ی اشخاص جامعه هم این کار را میکنند ، امکان دارد دچار استرس عملکردی شوید و خودتان را در معرض نارسایی جنسی در آینده بگذارید .

 

رابطه جنسی

 

عکس العمل های رایج دیگر حاوی افسوس، ناامیدی، سراسیمگی، خجالت، گناه و پائین امدن اعتماد به نفس میشود و اشخاص دیگری هم مشکلاتی مانند احساس تکبر، احساس استرس، هیجان و حس دوست داشته شدن را گزارش نموده اند .( معمولاً احساسات قبل و حین این رابطه مناسب تر هستند و پس از رابطه منفی میشوند .) محققانی که رابطه سلامت روانی و رابطه جنسی موقتی را بررسی میکنند گزارش نموده اند که شرکت کننده های این تحقیق که پیشتر افسرده نبودند پس از وارد شدن به چنین ارتباطاتی علایم بیشتری از بیماری افسردگی و تنهایی از خودشان نشان داده اند.

 

دسته دیگری از عوامل خطرزا رابطه جنسی نامعلوم است. یک تحقیق گزارش نموده است که تقریبا نیمی از زنان شرکت کننده در این تحقیق عنوان نموده اند که روابط جنسی نامعلوم داشته اند که استفاده الکل و موادمخدر یکی از علل مهم این رابطه بوده است. اغلب تحقیقاتی که بر روی رابطه سلامتی و رابطه جنسی موقتی انجام گرفته است طبق نمونه های کوچک بوده اند که همگی از دانشکده ها جمع اوری شده اند. ولی مقاله ای از دانشگاه ایالت ساکرامنتو طبق تحقیقی است که روی دانشجوهای چند دانشکده، بیش از ۳۹۰۰ نفر در ۳۰ دانشکده در سراسر ایالات متحده امریکا، انجام گرفته که همه ی آن ها هم دگرجنس گرا بوده و سابقه ی قومیتی و طبقه اجتماعی مختلفی داشته اند.

 

از شرکت کننده ها خواسته شد عنوان کنند که طی ۳۰ روز قبل چند دفعه با کسی که کم تر از یک هفته می شناخته اند روابط جنسی داشته اند. برای محاسبه شرایط سلامت آن ها از شرکت کننده ها خواسته شد به اعتمابه نفس، میزان خشنودی از زندگی، حسشان نسبت به عملکرد مثبت و حس خودآموزی شان امتیاز بدهند. برای بررسی ناامیدی روانی اشخاص از شرکت کننده ها خواسته شد میزان حس بیماری افسردگی، استرس عمومی و استرس اجتماعی خود را گزارش کنند. نتیجه تحقیق نشان داده که درصد نسبی بالایی از دانشجوها طی یک ماه قبل روابط جنسی موقتی داشته اند( ۱۱٪) که بیش تر آن ها مرد( ۶/۱۸) و میزان کمتری زن( ۴/۷٪) بوده اند.


این اختلاف شبیه به نتیجه تحقیقات دیگری است که در این زمینه انجام گرفته است و میتواند بیانگر ی یک اختلاف جنسیتی حقیقی و برمبنای بیولوژی باشد. از طرف دیگر، این اختلاف میتواند منعکسبازتاب کننده ی اثرات مختلف اجتماعی باشد که بر میزان راحتی اشخاص درصورت چنین روابط و شناخت هایی اثر می گذارد. همانطور که پیش بینی میشد ، افرادی که رابطه موقتی بیشتری داشتند، دچار ناراحتی های روانی بیشتری بودند. دانشجوهایی که به تازگی چنین روابط ای را تجربه کرده بودند، سطح پائین تری از اعتماد به نفس ، رضایت از زندگی و شادمانی را در مقایسه با آنهایی که طی یک ماه گذشته روابط جنسی موقتی نداشته اند، گزارش کرده بودند.

 

و دانشجوهایی که به تازگی روابط جنسی موقتی داشتند، با توجه به سطح بیماری افسردگی و اضطرابشان، دچار میزان بالاتری ناراحتی و پریشانی بوده اند. برعکس این خیال که مردان با چنین روابطی مشکل ندارند ولی خانم‌ها با آن مشکل دارند، اصلاً اختلاف جنسیتی در این تحقیق مشاهده نشد. یک روابط جنسی حقیقی با یک بیگانه بجای یک پارتنر یا دوست هم برای آقایان و هم خانم‌ها به یک میزان باعث تضعیف سلامت روحی و اعتماد به نفس میشود . اما این تحقیق همبستگی بوده است و نمی دانیم ضعیف تر بودن سلامت روحی سبب میشود فرد بیش تر به طرف این نوع روابط جنسی موقتی کشیده شود یا نه.

 

تنها راه برای بررسی مستقیم رابطه بین رابطه جنسی موقتی و سلامت روحی- روانی انجام تحقیقات طولی است، اگرچه این تحقیقات هم کامل نخواهند بود. افرادی که به دنبال فرصت هایی برای رابطه جنسی موقتی هستند، به خصوص افردی که این کار را تحت‌تأثیر الکل و موادمخدر انجام می‌دهند، چه بسا با احساسات پی در پی تنهایی، بیماری افسردگی و استرس اجتماعی سر و کار دارند و به همین علت تلاش دارند که این سختی های خود را بصورت زودگذر با این ارتباطات کاهش دهند. یافته های این تحقیق نشان میدهد که اگرچه هنجارهای جنسیتی، بیولوژی یا ترکیبی از هر دوی اینها امکان دارد سبب شود که مردها بیش تر به دنبال چنین ارتباطاتی باشند (یا دست کم آن را گزارش کنند)، رابطه بین سلامت روانی و داشتن این رابطه در زن ها و مردها برابر است. بعلاوه ، این حقیقت که روابط جنسی موقتی در این تحقیق اینطور معنی شده است( با یک بیگانه طی یک ماه گذشته)، این امکان وجود دارد که صرفا روی جمعیتی تحقیق شده باشد که بخاطر بالاتر بودن سطح تحریک پذیری، بیش تر درمعرض این روابط جنسی موقتی هستند. در این مرحله، عوامل سلامت روحی میتوانند برای نابود کردن اثرات جنسیتی، رابطه اجتماعی یا بیولوژی را مغلوب کنند.


نتیجه گیری:

ما باید توجه بیشتری به این روابط در تمامی ی سطح ها داشته باشیم، از زن و مردهای جوان گرفته که به طرف این روابط تمایل دارند تا والدین، مسئولان دانشگاه ها و متخصصین سلامت روان. درصورتی که شما پیشتر چنین روابطی داشته اید، نتیجه تحقیقات به شما پیشنهاد میکند که به این فکر کنید که چه طور این رابطه میتواند بر سلامت روح و روان شما اثر داشته باشد. همه ی ما به دنبال رابطه خوب و رضایتبخش هستیم و با فهمیدن خطراتی که این رابطه موقتی میتواند بر سلامتتان داشته باشد، میتوانید فرصت بهتری برای پیدا کردن یک رابطه ی پایدار به خودتان بدهید.

 

منبع: مردمان

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی