Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

همه چیز درباره مشکل خارش گوش

علل خارش گوش, درمان خانگی خارش گوش

یک واکنش آلرژیک به یک غذای خاص می تواند موجب احساس خارش در گوش شود

 

به گزارش سایت طبتاج  امروزه مشکل خارش گوش به اشکال مختلف، توسط بسیاری گزارش می شود. اولین و یکی از مهم ترین نکته هایی که به افراد دچار خارش گوش باید گفت، عدم نگرانی است. لازم نیست که به هیچ عنوان نگران باشید. احتمالا تعجب می کنید اگر بدانید که مشکل خارش گوش موضوعی بسیار شایع بوده و برای شنوایی شما هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهند کرد. چیزی که می تواند برای شما مشکل ساز شود و شنوایی شما را به خطر بیندازد، استفاده از اشیاء است. 

 

بعضی اوقات خارش گوش آنقدر تشدید می‌شود که می‌خواهیم گوش خود را از جا در بیاوریم. دلایل مختلفی می‌تواند سبب این عارضه شود و خاراندن گوش با هر چیز خارجی، می‌تواند آسیب جدی به گوش‌هایتان وارد سازد.

 

علل خارش گوش, درمان خانگی خارش گوش

 انباشت جرم گوش می تواند موجب خارش در گوش ها شده 

 

دلایل خارش گوش :

عفونت گوش : گاهی اوقات، خارش گوش می تواند به واسطه یک عفونت شکل گرفته یا نشانه ای از پیشرفت آن باشد. باکتری ها و ویروس ها می توانند موجب عفونت های گوش مرتبط با سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوند.

 

خشکی گوش: گوش ها معمولا چربی و جرم تولید می کنند تا تمیزی و سلامت خود را حفظ کنند. اگر فردی گوش خود را بیش از حد تمیز کند، این شرایط می تواند به حذف جرم گوش و خشکی آن منجر شده و خارش گوش را موجب شود.

 

آلرژی های غذایی : یک واکنش آلرژیک به یک غذای خاص می تواند موجب احساس خارش در گوش شود. 

 

وسایل کمک شنوایی : گاهی اوقات، وسایل کمک شنوایی می توانند به واسطه پوشش پلاستیکی خود موجب خارش گوش شوند. برخی افراد ممکن است دارای پوستی حساس باشند یا یک واکنش آلرژیک خفیف به ماده داشته باشند.

 

انسداد جرم گوش : انباشت جرم گوش می تواند موجب خارش در گوش ها شده و شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. گوش ها برای کمک به پاکسازی خود و محافظت از گوش داخلی در برابر عفونت جرم تولید می کنند. جرم گوش به طور طبیعی به سمت بیرون گوش حرکت می کند و سلول های مرده پوست و مواد زائد دیگر را نیز با خود حمل می کند.

 

بیماری گوش شناگر : در صورت به دام افتادن آب در گوش، این شرایط می تواند موجب شرایطی به نام بیماری گوش شناگر شود. شایع بودن این شرایط بین شناگران دلیل چنین نامگذاری است. باکتری ها می توانند در آب به دام افتاده تکثیر شده و موجب عفونت شوند.

 

رینیت آلرژیک: رینیت آلرژیک که به نام تب یونجه نیز شناخته می شود، به واسطه یک واکنش آلرژیک به ذرات موجود در هوا مانند گرده، گرد و غبار یا خز حیوانات رخ می دهد.

 

بیماری های پوستی : افراد مبتلا به یک بیماری پوستی ممکن است خارش گوش را تجربه کنند. برخی افراد ممکن است متوجه وصله های پوسته پوسته و ملتهب رو یا اطراف گوش خود شوند.

 

علل خارش گوش, درمان خانگی خارش گوش

خارش گوش می تواند به واسطه یک عفونت شکل گرفته یا نشانه ای از پیشرفت آن باشد

 

علائم خارش گوش : 

خارش گوش می‌تواند همراه با علائم دیگری مانند: تب، لرز، سفتی مفصل، زخم در گوش، سردرد، آبریزش بینی، عطسه های مکرر، گلودرد یا عرق کردن ظهور کند. موارد زیر به بیان علائم خارش گوش می‌پردارند:

اگزما یا زخم در گوش

احساس حرکت جانور در گوش

احساس گرفتگی و انسداد گوش

تورم ناگهانی صورت یا لب ها

مشکلات تنفسی

سردرد‌های مخچه ای

درد ناشی از عفونت گوش

وزوز گوش

ترشح یا نوعی از تخلیه که از گوش بیرون می آید

 

علل خارش گوش, درمان خانگی خارش گوش

با انگشت‌های آلوده گوش‌تان را لمس نکنید

 

پیشگیری از خارش گوش :

گوش خودش را کاملا پاکسازی می‌کند، بنابراین شما نباید در تمیز کردن گوش زیاده روی کنید.

از گوشواره‌هایی که از فلزاتی ساخته شده‌اند که ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند استفاده نکنید.

  • درمان‌های خانگی برای عفونت و درد گوش
  • چه چیزی باعث ایجاد زخم در گوش می شود؟

اگر اغلب شنا می‌کنید، برای خارج کردن آب وارد شده به گوش راهی پیدا کنید.

اگر جرم گوش‌تان زیاد است حتما فقط طبق توصیه‌ی پزشک از قطره گوش استفاده کنید.

موقع دوش گرفتن مراقب باشید تا آب وارد گوش‌تان نشود.

از شامپو‌هایی استفاده کنید که مخصوص پوست‌های حساس هستند.

اگر از سمعک یا هدفون به طور مداوم استفاده می‌کنید، به طور مرتب آن‌ها را تمیز کرده و به آرامی وارد گوش‌تان کنید.

همیشه گوشی همراه و گوشی تلفن‌تان را تمیز نگه دارید، چون گوشی آلوده نیز می‌تواند باعث عفونت گوش شود.

با انگشت‌های آلوده گوش‌تان را لمس نکنید.

 

درمان خارش گوش :

خارش گوش به علت های مختلفی از جمله خشکی پوست و آلرژی ایجاد می شود. درمان خارش گوش در نتیجه درمان عامل ایجاد کننده خارش رخ می دهد.

باید به یاد داشته باشیم همیشه قبل از قرار دادن هر نوع پماد و یا قطره‌ای در گوش خود با پزشک متخصص مشورت کنیم. قرار دادن شی در گوش می‌تواند التهاب را تحریک کند و سبب بدتر شدن مشکل گوش شود. همچنین اگر پرده گوش آسیب دیده است، نباید از هیچ نوع پماد یا قطره‌ای در گوش استفاده شود، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد.

 

برای کاهش خارش شما باید عفونت را برطرف نمایید. در برخی موارد مراجعه به دکتر ضروری است. که با استفاده از قطره هایی که چند بار در روز استفاده می نماید برطرف گردد. در برخی موارد نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک می باشد.

 

علل خارش گوش, درمان خانگی خارش گوش

اگر علت خارش گوش‌تان، تجمع جرم گوش باشد می‌توانید از هیدروژن پروکسید کمک بگیرید

 

درمان‌های خانگی خارش گوش

روغن گرم

یکی از شناخته‌شده‌ترین درمان‌های خانگی برای رفع خارش گوش، چکاندن چند قطره روغن داغ است. خوشبختانه، انواع مختلف روغن وجود دارد که می‌توانید برای درمان خارش گوش از آن‌ها استفاده کنید. چند مورد مناسب از این روغن‌ها عبارت هستند از:

– روغن زیتون

– روغن درخت چای

– روغن نارگیل

– روغن سیر (روغن نارگیل که سیر را در آن خوابانده باشند)

روغن مورد علاقه‌تان را از فهرست بالا انتخاب کنید، و به آن حرارت دهید. دقت کنید روغن مورد نظر آن‌قدر داغ نباشد که گوش‌تان را بسوزاند، و آن‌قدر نیز خنک نباشد که در رفع خارش گوش‌تان به اندازه‌ی کافی تاثیر نداشته باشد. بهترین روش برای گرم کردن روغن این است که آن‌ را در ظرفی بریزید و به مدت بیست دقیقه روی ظرفی بزرگ‌تر حاوی آب داغ قرار دهید؛ به هر حال، پیش از چکاندن روغن در گوش‌تان، حتما حرارت آن را بررسی کنید.

 

مانور والسالوا : 

برای رفع گرفتگی گوش میانی، تکنیکی تعدیل فشار که به نام مانور والسالوا معروف است می‌تواند بسیار مفید باشد و احساس گرفتگی و درد گوش را کم کرده و خارش را تسکین دهد.

دهان را ببندید و با انگشت، سوراخ‌های بینی را بگیرید و سپس نفس عمیق بکشید و هوا را از دماغ بیرون دهید تا فشار هوا تنظیم شود. اگر این کار را درست انجام دهید باید صدای خفیف انفجار مانندی بشنوید که نشان می‌دهد گوش‌تان باز شده است.

توجه: هوا را خیلی با فشار از بینی خارج نکنید، زیرا ممکن است به پرده‌ی گوش آسیب بزند. همچنین اگر بیماری قلبی دارید، مخصوصا آریتمی قلب، قبل از به کار بردن این روش با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

جاذبه:

آن طرف سر خود را که گوش آسیب دیده دارید، موازی روی زمین قرار دهید. یک انگشت تمیز در گوش خود بگذارید و حالا، سعی کنید خلا ایجاد کنید تا مایع را به بیرون بریزید. از یک پنبه یا حوله پنبه ای برای تمیز کردن ترشحات استفاده کنید. همچنین می توانید به سادگی روی پهلو بخوابید و یک حوله در زیر گوش خود قرار دهید. 

 

هیدروژن پروکسید:

اگر علت خارش گوش‌تان، تجمع جرم گوش باشد می‌توانید از هیدروژن پروکسید کمک بگیرید. خیلی از قطره‌های گوش در بازار حاوی هیدروژن پروکسید هستند. آب و هیدروژن پروکسید ۳ درصد را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. دراز بکشید و دو سه قطره از این محلول را با قطره چکان در گوش بریزید. مدتی در همین وضعیت بمانید و سپس سرتان را برگردانید تا محلول اضافی از گوش‌تان خارج شود. با یک تکه پنبه‌ی تمیز، جرم گوش‌تان را پاک کنید.

 

کمپرس گرم:

اگر علت خارش گوش‌تان، جوش و آکنه است پس کمپرس گرم در خشک کردن جوش واقعا مفید خواهد بود. گرما کمک می‌کند التهاب کاهش پیدا کند و درد خارش برطرف شود. پارچه‌ی تمیزی را در آب گرم بگذارید و بچلانید. آن را ۵ دقیقه روی گوش قرار دهید. تا چند روز، روزی دو بار این کار را انجام دهید.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی