Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

همه چیز درباره ترمیم پرده بکارت

Question

پرده بکارت چیست؟

به گزارش مجله آموزش جنسی و زناشویی http://ji3.ir پرده بکارت در حقیقت یک غشای نازک، همراه با سوراخ یا سوراخهایی برای عبور جریان خونریزی عادت ماهیانه از درون آن، و چیزی که بطور مشخص ورودی واژن زنان رو مسدود کرده است.این که موجودیت و مفهوم پرده بکارت چیست یکی از اسرار جاودانه و نهفته در بدن زنان است.امروزه به یمن پیشرفت های علمی و تغییرات فرهنگی،اطلاعات ما در باره این موضوع بیشتر و نگاهمان به واقع بینی نزدیک تر شده است.

 

آشنایی با انواع پرده بکارت:

انواع مهم پرده عبارتند از :
۱- پرده بکارت بدون منفذ     ۲- پرده بکارت مثلثی     ۳- پرده بکارت نوع حلقوی(قابل اتساع و غیرقابل اتساع)   ۴- پرده بکارت نوع هلالی   ۵- پرده بکارت نوع پل دار(دو تکه)  ۶- پرده بکارت نوع غربالی  ۷- پرده بکارت نوع زبانه دار  ۸- پرده بکارت نوع دندانه دار  ۹- عدم وجود پرده بکارت به طور طبیعی   ۱۰- پرده بکارت بسیار سخت و سفت و…..

 

Question

ممکن است دختری پرده بکارت نداشته باشد؟

بعضی ها مادرزاد پرده بکارت ندارند، بعضی دیگر پرده بکارت شان بدون سوراخ است، درحالیکه برخی دیگر پرده های بسیار ضخیمی دارند که ممکن است برای پاره کردن پرده بکارت، کمک پزشک مورد نیاز باشد تا از بروز درد در هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود، این شیوه را بریدن پرده بکارت می نامند.طی اولین دخول، پرده بکارت در چند جا پاره شده و به چند قطعه تقسیم می شود، غالبا تا زمانی که زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت.

Question

چه عواملی ممکن است باعث پارگی پرده بکارت دختران شود؟

برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود. برخلاف تصور برخی که می پندارند پرده بکارت دختران در داخل واژن قرار دارد،پرده بکارت که از جنس دیواره واژن می باشد در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد و در دهانه واژن واقع شده است.پرده بکارت از نظر فرم در چند نوع می باشد که قبلا به آن اشاره شده است.

»برخی فعالیت ها که می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود از جمله :
-ورزش های سنگین از جمله ژیمناستیک
-انجام نزدیکی و فعالیت جنسی با مرد – دخول آلت تناسلی

-عمل خودارضایی اگر همراه با داخل کردن یک شئی به داخل واژن باشد میتواند سبب پارگی و آسیب پرده بکارت شود.
-برخی نیز بطور مادر زادی با مشکل آسیب یا حتی نبود پرده بکارت مواجه هستند.
-تصادف نیز میتواند سبب آسیب و پارگی پرده بکارت شود.
-عملهای لگنی وخیم
قابل توجه اینکه تمامی مسائل ذکر شده بالا در مورد آسیب و پارگی پرده بکارت توسط پزشک قابل معاینه و تشخیص صد در صد می باشد.

 

ترمیم پرده بکارت و دانستنی های ضروری

 

Question

آیا پرده بکارت قابل ترمیم است؟

در جواب این سوال باید گفت بله.در ادامه به روش های ترمیم پرده بکارت و جراحی های زیبایی واژن از دیدگاه جراحی پلاستیک خواهیم پرداخت>

سه روش عمده جراحی زیبایی واژن جهت بازیابی احساس جوانی در مقاربت وجود دارد . این روشها جهت اصلاح و بهبود اختلالات در زیبایی پنهان زنان در نظر گرفته شده است . شرح کوتاه این سه روش بدین شرح است :

* هایمنوپلاستی (Hymenoplasty)- در این روش بازسازی پرده بکارت و بازگرداندن دختری صورت میگیرد .

* بازسازی و دوباره جوان سازی واژن (vaginal reconstruction and rejuvenation) – که با روش واژینوپلاستی (vaginoplasty) واژن تنگ میشود .

* عمل جراحی لبهای فرج (labia surgery) – که با روش لابیاپلاستی (labiaplasty) لبهای فرج کوچک و نمای آن بهبود داده میشود و اندازه و شکل لب های داخلی و خارجی اصلاح میشود .

عمل جراحی هایمنوپلاستی به منظور ترمیم و یا بازسازی پرده بکارت بکار میرود . پرده فوق ، غشاء پوستی حلقه مانندی میباشد و دهانه مهبل را پوشش میدهد . با اولین تجربه ی مقاربت ، پرده بکارت جراحت میابد و موجب خونریزی میشود . در جراحی هایمنوپلاستی ، بافت پاره شده را به حالت قبلی باز میگردانتد و کیفیت باکره مانندی را ایجاد میکنند .

گاهی یک دختر می تواند ندانسته پرده بکارتش را با قرار دادن تامپون پاره کند . همچنین پارگی پرده بکارت ممکن است در طی ورزش رخ می دهد (به عنوان مثال طی دوچرخه سواری یا اسب سواری) و ندرتان بعضی از دخترها به شکل مادر زادی این پرده را ندارند .

عملکرد بیولوژیکی پرده بکارت هنوز نامشخص است ، با این حال ، کارکرد اجتماعی آن چنان نماد افسانه ای در بسیاری از فرهنگ ها شناخته می شود . بنابراین جراحی پلاستیک هایمنوپلاستی به دلیل اعتقادات قومی ، فرهنگی ، و مذهبی صورت میگیرد .

البته در پاره ای از کشورها تعداد فزاینده ای از بانوان که تمایل به رضایت مقاربتی بالاتر را دارند دست به عمل جراحی در ناحیه واژن میزنند که دلیل آن ریشه مذهبی یا مشابه آن ندارد و بلکه به خاطر تنگ کردن دیوار واژن و تمایلات مقاربتی میباشد .

عمل هایمنوپلاستی کوتاه مدت است و شخص قادر به بازگشت به کار در روز بعد میباشد . ترمیم پرده بکارت به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی یا آرام بخش انجام می شود . قبل از عمل ، بیماران موظف هستند که مشاوره قبل از جراحی و معاینه کامل توسط متخصص زنان و زایمان داشته باشند . این جراحی به روشهای لیزری ، رادیوسرجریکال تکنیک و یا با چاقوی جراحی صورت میگیرد .

 

Question

آیا پرده بکارت بعد از عمل ترمیم به حالت عادی بازگردانده می شود؟

بله ، می تواند ، اما ترمیم به شکل طبیعی رخ نمیدهد . پرده بکارت دارای لایه ای است که می تواند جابجا شود و به بخشی از پرده بکارت پاره شده بخیه بخورد در نتیجه آن شبیه به یک حلقه کوچک میگردد و بعد با هم به ناحیه تحتانی پیوند داده میشود تا مانند پرده بکارت اصلی بنظر آید. سوراخ آن به اندازه کافی کوچک است تا در شب عروسی پاره شده و خونریزی کند . گاهی پوشش لب واژن ممکن است برای ایجاد پرده بکارت جدید مورد استفاده قرار گیرد . این قطعه از پوست شامل شبکه ای از رگها است و با ساخت پرده بکارت نو و بعد از مقاربت به اندازه کافی خونریزی میکند . برای عمل جراحی ، ممکن است بیهوشی موضعی یا عمومی سبک تجویز شود .

 

ترمیم پرده بکارت و دانستنی های ضروری

 

Question

آیا  عمل ترمیم پرده بکارت عوارض جانبی  دارد ؟

امکان از دست دادن حس در ناحیه عمل و عفونت وجود دارد . این عمل در اکثر موارد با استفاده از نخ بخیه نازک و قابل جذب و دوختن غشاء پوستی پرده در قسمت آسیب دیده صورت میگیرد و در مواردی برای تقلید خونریزی از کپسول های ژلاتینی حاوی خون مصنوعی استفاده میشود و در کل دخول آلت با پاره شدن پرده دوخته شده با درد و خونریزی همراه خواهد بود .

 

Question

عمل جراحی ترمیم پرده بکارت چند ساعت طول میکشد ؟

و چه زمانی برای جراحی بهتر است ؟

معمولا یک تا دو ساعت طول می کشد و شخص قادر به بازگشت به کار در روز بعد میباشد . ممکن است بعضی از جراحان زمانی را برای مقاربت تعیین کنند . حتی ممکن است زمان معینی برای جراحی تا نزدیکی یا ازدواج مشخص نمایند .

 

Question

دوره بهبودی بعد از عمل چگونه است ؟

در مجموع بعد از جراحی ، ناحیه عمل شده متورم خواهد شد و ناراحتی و درد به مرور کاهش خواهد یافت. با توجه به نوع جراحی ، ممکن است توصیه شود که به مدت 3 تا 6 ماه مقاربت جنسی صورت نگیرد یعنی تا زمانی که منطقه به طور کامل بهبود یابد و در مواردی طول عمر پرده جدید کوتاه مدت میباشد.

 

Question

آیا عمل ترمیم پرده بکارت قابل تشخیص می باشد؟

معمولا تا ۲ هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه های ظاهری می توان تاریخ دقیق آن را حدس زد و پزشک متخصص یا ماما تا ۱ ماه می تواند تاریخ پارگی را حدس بزند و بعد از ۱ ماه به هیچ وجه زمان پارگی پرده معلوم نمی شود.از لحاظ شکل ظاهری اگر پرده بکارت ترمیم یافته نباشد لبه های پارگی جدید در پرده بکارت معمولا زخمی و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می شود.بعد از حدود یک هفته لبه های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود دو هفته لبه های زخم نسبتا گرفته می شوند. اگر پرده بکارت ترمیم یافته باشد مراحل فوق صورت نمی گیرد.نکته مهم دیگر این است که لبه های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هیچ وقت به هم جوش نمی خورند و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند و پرده ترمیم شود محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن کوچک مشخص خواهد شد.

 

بررسی جنبه های قانونی و شرعی ترمیم پرده بکارت توسط پزشکان در ایران

علم پزشکی که رسالت آن درمان و نجات جان انسان ها می باشد، تا زمانی که در راستای هدف خود و اصول اخلاقی حرکت نماید مورد احترام بشریت است. با این حال این علم مقدس مانند هر دانش دیگری زمانی که از رسالت خود دور شد نه تنها خدمتی به نوع بشر ننموده است بلکه زمینه ایجاد معضلاتی را فراهم می نماید که نه تنها از دید اخلاقی مذموم بوده بلکه در مواردی نیز منع حقوقی را در پی دارد و باعث ایجاد مسئولیت برای پزشکان و بیماران می گردد.( فصلنامه حقوقی- شماره پانزدهم)

یکی از این معضلات ترمیم پرده بکارت توسط پزشکان می باشد که به بررسی حقوقی و فقهی و مسئولیت های ناشی از آن را بررسی خواهیم کرد.

 

ترمیم پرده بکارت و دانستنی های ضروری

 

بررسی فقهی  ترمیم پرده بکارت دختران (شرع)

جواز: فقها بنا به دلایل زیر جواز ترمیم پرده بکارت را اعلام می نمایند.
قاعده تسلیط، جواز انسان بر تصرف بر بدنش
اصل اباحه
قاعده لاضرر
قاعده عسر و حرج ( عسر و حرج فرد برای حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی)
عدم جواز اینکار : بعضی از فقها بنا بر دلایل زیر، عدم جواز ترمیم پرده بکارت را اعلام می نمایند.
حفظ فروج: وجوب پوشاندن اندام جنسی و قرار ندادن آن در معرض دید دیگران از جمله اصول مسلم فقه اسلام می باشد.
قاعده حرمت اعانت بر اثم: اعانت (همکاری) در اثم (گناه) همچون خود گناه حرام می باشد. از آنجا که ترمیم پرده بکارت می تواند زمینه ارتکاب جرایمی همچون رابطه نامشروع را در جامعه فراهم کرده لذاعمل حرامی است چون باعث تدلیس شریک آینده اش می شود.
با وجود دلایلی بر جواز و عدم جواز و ادله ارائه شده از سوی آنان برای نتیجه گیری باید مصالح و مفاسد این کار را بررسی نمود:

مصالح ترمیم پرده بکارت

مصلحت حفظ آبرو
مصلحت پیشگیری از انحلال خانواده

مفاسد ترمیم پرده بکارت

فریب دادن شوهر
اشاعه فحشا
کشف عورت
با توجه به اینکه مفاسد ترمیم پرده بکارت اساسی تر و بیشتر از مصالح ترمیم آن می باشد، لذا باید به بررسی عنصر روانی ترمیم بپردازیم.

طبق ماده 647 تعزیرات ق.م.ا ” چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد.”

عنصر قانونی این جرم ماده 647 تعزیرات می باشد.

عنصر مادی جرم: فریب دادن می باشد که ترمیم پرده بکارت باید به قصد تدلیس و فریب شوهر انجام گیرد. عنی زوجه این فریب را انجام دهد. چه با عمل و چه با گفتار. حتی سکوت هم در برخی موارد باعث تدلیس می باشد. به طور مثال خانمی که پرده خود را ترمیم کرده و درباره این مسئله چیزی به همسر خود نمی گوید، همسر او با فرض باکره بودن دختر با او ازدواج می کند. یعنی عقد، مبتنی بر آن می باشد. پس کسی که سکوت می کند مشمول ماده 647 تعزیرات می شود و مخصوص زوجین می باشد نه کسان دیگر از قبیل پدر و مادر.

عنصر روانی: طبق نظر فقها و این ماده، باید عنصر روانی هم موجود باشد. یعنی فرد به قصد فریب دادن همسر خود و تدلیس، این کار را انجام دهد و بخواهد صفت کمال یعنی عفاف و پاکدامنی را در خود نشان دهد. طبق نظر فقها اگر در اثر حوادثی غیر از رابطه نامشروع مثل سقوط از ارتفاع، ورزش و … پرده از بین برود در واقع به عفاف و پاکدامنی فرد، لطمه وارد نشده و قصد فریب و تدلیس همسر را ندارد. چون وجود پرده بکارت با عفاف و پاکدامنی زوجه ملازمه دارد. بنابراین کسی در غیر از روابط نامشروع پرده خود را از دست بدهد، دارای عنصر روانی نیست.

مسئولیت مدنی زوجه: عدم وجود بکارت در قانون مدنی ذیل تدلیس بررسی می شود نه عیب و فسخ نکاح. تدلیس طبق ماده 438 ق.م ” عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.” و طبق ماده 128 ق.م” هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.”

پس برای تدلیس وجود 3 شرط ضروری است:

فریب
جاری شدن صیغه عقد
مخاطب توصیف زوج یا زوجه باشد.( امام خمینی ج 2 )
باید بین فعل خدعه آمیز و انعقاد عقد، رابطه سببیت برقرار شود. یعنی چنانچه فعل صورت نمی گرفت سبب عقد از بین می رفت.( شیخ طوسی، ص 254)

طبق نظر فقها و حقوقدانان و رویه قضایی می توان نتیجه گرفت چنانچه زوجه خود را دارای بکارت ( صفت کمال ) نشان دهد، چه در عقد تصریح شده باشد و چه تصریح نشده باشد، چون در عرف ما خلاف ادب است که باکره بودن دختر تصریح شود ولی فرض بر آن است که باکره می باشد و عقد بر آن اساس واقع می شود، زوج می تواند عقد را فسخ نماید. ( طبق ماده 128 ق.م )

مسئولیت مدنی پزشک ترمیم کننده: بین پزشک که سبب می باشد و بین زوجه که مباشر اصلی، در ق.م.ا قبلی مسئولیت بر عهده مباشر می باشد. اما طبق قانون مجازات اسلامی جدید، تقصیر به نسبت تقسیم می شود. در باب مسئولیت مدنی زوجه قانون مدنی ساکت می باشد و طبق ماده 3 قانون آیین دادرسی مدنی و اصل 167 قانون اساسی، باید به فقه مراجعه کرد و طبق فقه، زوج می تواند بابت مهریه به زوجه رجوع نماید و از او بگیرد.

مسئولیت کیفری پزشک ترمیم کننده: در مورد مسئولیت کیفری پزشک یا ماما، ما نص قانونی در مورد عمل ترمیم پرده بکارت نداریم ( برای جرم انگاری ).ولی می توانیم از بند آخر ماده 126 ق.م.ا که بیان می کند معاون جرم کسی است که ارتکاب جرم را برای مباشر تسهیل می نماید، استفاده نمائیم و پزشک را در صورتی که با مباشر ( یعنی زوجه ) وحدت قصد داشته باشند معاون جرم بنماییم. پس 2 فرض متصور می شود:

فرض 1) در زمانی که وحدت قصد بین پزشک ترمیم کننده و زوجه وجود دارد یعنی هر دو قصد تدلیس در نکاح و فریب شوهر. در این صورت پزشک ترمیم کننده معاون جرم محسوب شده و طبق بند (ت ) ماده 127 ق.م.ا به مجازات یک تا دو درجه کمتر از درجه جرم ارتکابی محکوم می شود. درجه جرم ارتکابی برای مباشر درجه 6 می باشد. بنابراین پزشک ترمیم کننده به مجازات درجه 7 یا 8 محکوم می شود.

فرض 2) پزشک اطلاعی ندارد، فی الواقع وحدت قصدی بین پزشک و زوجه وجود نداشته پس معاونت منتفی می باشد. طبق تبصره 126 ق.م.ا باید وحدت قصد وجود داشته باشد. بنابراین در این صورت باید از قوانین کیفری تفسیر مضیق کرد و اصل برائت را نسبت به پزشک جاری نمود.

نتیجه

ترمیم پرده بکارت فقط در صورتی جائز است که عفت و پاکدامنی دختر خدشه دار نشده و در صورت حوادث یا تجاوز به عنف، باکرگی خود را از دست داده باشد. در این صورت جایز می باشد. اما در غیر از این موارد حرام است و باعث اشاعه فحشا و گسترش روابط نامشروع می گردد و در موارد نخست نیز برای جلوگیری از عسر و حرج و بی آبرویی جایز می باشد. عمل هاینموپلاستی هر چند باعث فریب شوهر می شود ولی توسط پزشک و ماما و پزشکان قانونی قابل تشخیص می باشد و با وجود عمل هاینموپلاستی 80% قتل های ناموسی در مصر کاهش یافته است. در باب مسئولیت مدنی نیز پزشک مسئولیتی ندارد اما باعث فسخ نکاح و سقوط مهریه می شود. در باب مسئولیت کیفری نیز در صورتی که شرایط گفته شده جمع شوند، زوجه و پزشک دارای مسئولیت کیفری می شوند.

تهیه و تنظیم مطلب در مجله آموزش زناشویی و جنسی

جی3 http://ji3.ir

آ3ب http://a3b.ir

طبتاج http://tebtaj.ir

محتوای این سایت جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد در صورتی که زیر 18  سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی