محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .
حکم شرعی رابطه جنسی مقعدی یا نزدیکی از پشت
به گزارش سا یت طبتاج مقعد محل ذخیره فضولات دستگاه گوارش (مدفوع) است که حاوی میکروبها فراوانی است. در اثر مالش و دخول آلت این میکروبها میتوانند وارد دستگاه تناسلی مرد شده، خود او را به عفونتهای خاصی مبتلا سازند. در حالی که مقاربت از راه واژن یا فرج چنین عوارضی به همراه ندارد.
2. از آنجا که ساختمان مقعد طوری است که ظرفیت پذیرش آلت مرد را ندارد (بر خلاف واژن یا فرج که خاصیت ارتجاعی و لغزنده دارد) و هر لحظه امکان آسیب دیدگی ماهیچه حلقوی (اسفنگتر) دهانه مقعد و حتی پارگی آن وجود دارد. در نتیجه زن گرفتار درجاتی از بی اختیاری مدفوع شده و نیازمند جراحی و عوارض بعدی میشود. چون مرد در حال لذت جنسی فقط به فکر دفع شهوت خود است و حرکات بدون کنترل او هر لـحـظه میتواند به زن آسیب فیزیکی وارد کند.
3.مهمترین عارضه ای که مجامعت از طریق مقعد برای زن دارد این است که چون لذت حقیقی جنسی برای زن از طریق مقاربت از فرج و مجرای تناسلی حاصل میشود نه از طریق مقعد، بنابراین زن دچار سردمزاجی و بی میلی جنسی شده و در آینده نزدیک خود را موجودی مییابد که وسیله دفع شهوت شوهرش شده و خودش نباید از این غریزه خدادادی لذتی ببرد.
4. مخاط مقعد بسیار ظریف و نازک اسیت و احتمال پارگی و انتقال ویروس ایدز از طریق آن به داخل خون زیاد است و حتی یکی از علل شیوع ایدز در غرب از طریق جنسی، لواط و مقاربت از طریق مقعد است.
5. از آنجا که دهانه مقعد دارای ماهیچهای حلقوی است، مانند یک کش محکم دور آلت مرد را گرفته و در لحظه خروج منی مانند یک سد عمل میکند. و در اثر این عمل احتمال پس زدن منی به عقب و فشار به کیسههای منی و غده پروستات و عوارض ناشی از آن خیلی زیاد است.
6. و نـکتـه آخـر اینکه از جمله عوارض مقاربت از راه مقعد ابتلای مرد به زودانزالی در آینده است در نتیجه نمیتواند آنگونه که باید از همبستری با همسرش لذت ببرد و بنابراین دچار سردمزاجی شده و مشکلات روحی پیدا خواهد کرد.
نزدیکی با همسر از پشت
حکم نزدیکی با همسر از پشت از نظر فقهی وطی در دبر (عقب) زن به فتوای برخی از مراجع حرام است.
(1) و به فتوای بعضی کراهت شدید دارد.
(2)برخی فرموده اند: اگر زن راضی نباشد، حرام است و اگر راضی باشد، کراهت شدید دارد.
(3)و بنا بر فتوای آیت الله خامنه ای این عمل کراهت شدید دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصا اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیت او شود حرام است .
(4)بنابر فتوای آیت الله تبریزی آمیزش با همسر از عقب ، بنابر احتیاط واجب جائز نیست.
(5)به فتوای کسانی که این کاررا جایز نمی دانند، اگر کسی مرتکب شد، باید استغفار و توبه نماید. اگر در حال حیض این کار صورت گرفت، خوب است کفّاره بدهد. کفّاره آن اگر در ابتدای ایام حیض باشد، هجده نخود طلای سکّه دارو اگر در وسط عادت باشد، نُه نخود و قسمت آخرت حیض 5/4 نخود طلای سکه دار باید به فقیر بدهد.
البته اگر ناخواسته و سهواً نزدیکی صورت گرفته اشکال ندارد. به هر حال چه این عمل جایز باشد و چه نباشد ، باید توجه داشت که این کار عملی غیر طبیعی است و چه بسا تکرار آن مشکلاتی را در سیستم گوارش و دفع مدفوع برای زن به وجود آورد .بنابراین اطاعت از شوهر در این مسئله لازم نیست به توضیحات ذیل توجه فرمایید :
رابطه جنسی از طریق مقعد و احکام شرعی در مورد آن :این رابطه از نظر شرعی اگر هم جایز باشد ،عملی ناپسند و مردود است و نباید انجام گیرد . در قوانین مجازاتهای اسلامی آمده است اگر مردی همسر خود را مجبور به انجام چنین رابطه ای با وی کند زوجه ( زن) می تواند از شوهر خود شکایت کند. کما اینکه هر چیزی که از نظر اسلام مردود شناخته شود حتما به ضرر انسان می باشد که امروزه از نظر پزشکی نیز ثابت شده که این رابطه یک رابطه پرخطر است .
بررسی رابطه جنسی از نوع مقعد و آسیبهای جسمانی آن از منظر پزشکی :هیچ پزشکی چنین رابطه ای را توصیه نمی کند و مسلما هیچ نظریه مبنی بر سالم بودن و بی ضرر بودن این رابطه ارائه نگردیده ، بر عکس این رابطه همیشه از نظر پزشکی نقض گردیده .پزشکان گفته اند :
دستگاه گوارشی دارای دو نوع اسفنکتر sphincter که یکی از آنها داخلی و غیر ارادیست و دریچه ورودی غذا به معده و خروج آن می باشد و یکی دیگر از این اسفنکتر ها خارجیست که این یکی ارادیست وقتی که غذا بلعیده می شود ، از طریق مری پایین آمده و به سمت معده می رود .
در محل ورود و خروج معده ، عضلات حلقوی وجود دارند که به آنها اصطلاحا “اسفنکتر” (sphincter) گفته می شود و به عنوان دریچه عمل می کنند.زمانی که شما احساس می کنید که نیاز به عمل خروج مدفوع از دریچه مقعد را دارید این زمانی است که اسفنکتر داخلی 2 باز شده و همانطور که گفته شد غیر ارادی است .
اما عمل باز کردن دریچه مقعد ( اسفنکتر خارجی) و در کل دفع مدفوع ارادی است و دست شما می باشد یعنی از زمانی که احساس کردید نیاز به اجابت مزاج دارید و خودتان را نگه می دارید تا به محل مناسب برسید و سپس به اراده خودتان باعث خارج شدن مدفوع می شود این نگه داشتن و این عمل خارج کردن مدفوع توسط اسفنکتر خارجی که ارادی است انجام می شود .
این مسائل را مطرح کردیم که به اینجا برسیم که رابطه جنسی از راه مقعد یا کلا وارد شدن هر شئی در درون مقعد باعث آسیب دیدگی اسفنکتر خارجی شده و باعث می شود که دریچه خروجی مقعد (Anal) به درستی کار خودش را انجام ندهد یعنی از قدرت ارادی خارج می شود. پس به مرور زمان امکان ارادی خروج مدفوع یا نگه داشتن خود را از دست می دهید.
در این صورت نا خواسته و غیر ارادی مدفوع از دریچه مقعد خارج می شود در این صورت همیشه لکه هایی از مدفوع در لباس زیر مشاهده می گردد. که مسلما این برای هیچ آدمی خوشایند نیست.
از جهتی دیگر سایر بیمارهای عفونی ، ویروسی همانند هپاتیت، ایدز، سفلیس و سایر بیماری های مقاربتی از طریق مقعد راحت تر منتقل می شوند خیلی از افراد تصور می کنند که در رابطه مقعدی هیچ خطری آنها را تهدید نمی کند که باید عرض کنم اتفاقا چون درون مقعد حاوی باکتریهای زیادی می باشد، انتقال ویروسهایی نظیر ایدز و … راحتتر انجام می گیرد.این باکتریهای با شستشو از بین نمی روند.
(6) این هم ذکر کنم که این باکتری ها در مقعد از نظر جذب ویتامین ها و … که در روده کوچک جذب نمی شوند برای انسان بسیار مفید هستند.
(1)آیات عظام: خویی، اراکی و سیستانی؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلة 450 و ذیل آن.(2)امام خمینی ، همان .(3)آیت الله فاضل ،همان.(4)آیت الله خامنه ای ، پاسخ سوال های مورد ابتلا س 65 .(5)آیت الله تبریزی، استفتائات جدید، س 1463.(6)ر.ک: طب در قرآن، ص.181و 182سوال) نزدیکی کردن از پشت هم از نظر دین وهم از نظر عقل وهم از نظر علم مردود است .اما وجود میل درونی را نمی شود منکر شد.
این کار برای مرد لذت بیشتر وبرای زن درد آور و خطرناک است وحتی شاید مرگ آفرین باشد زیرا اعصاب حسی بسیار زیادی درناحیه دفعی وجود دارد که تحریک شدید آنها در بعضی افراد گفته شده است که می تواند مرگ آور باشد..پس برای پاسخ این میل درونی چه راهی وجود دارد؟
جواب) علاوه بر این که در درستی این قضیه که « نزدیکی از پشت برای مردان لذت بیشتری دارد » تردید جدی و اساسی وجود دارد ، این نکته نیز قابل دقت است که هر خواسته ای که مطابق میل درونی آدمی است ، الزاما درست و قابل تایید نمی باشد . بسیاری از خواسته های درونی انسان ها ، از تربیت ناصحیح ، آموخته های ناصواب و … سرچشمه می گیرد.
در موضوع بحث ما نیز آنچه مسلم است ، غریزه صحیح و دست نخورده انسان دستور می دهد که ارتباط و لذت جنسی از همان راه طبیعی و معهود انجام گیرد . اما عواملی که در بالا اشاره شد ،ممکن است غریزه اولیه را تحت تاثیر قرار داده و خواهان تجربه راه های دیگر باشد .
احکام مربوط به کامجویى از پشت زن قرآن کریم:1)نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتوْا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ….”همسران شما محل بذر افشانى شما هستند، بنا بر این هر زمانبخواهید مىتوانید با آنها آمیزش نمایید…”
2)…فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ…”… چون پاک شدند از آن جا که خدا فرمان داده است با ایشان نزدیکى کنید…” (قائلان به حرمت به این آیه استشهاد مىکنند.)3 – خداوند از زبان پیامبرش لوط که قومش را مورد خطاب قرارداده بود، مىفرماید:یَاقَوْمِ هَؤُلاءِ بَنَاتی هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ…”گفت: اى قوم من! اینها دختران من هستند (ومن حتى حاضرمدختران خودم را به عقد شما در آورم اینها) براى شما پاکیزهترند.”
قَالَ هؤُلآءِ بَنَاتِی إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ “لوط به قوم خود گفت: من این دخترانم را به نکاح شما مىدهم تااگر خیال عملى دارید انجام دهید.” معتقدان به جواز این کار به این آیهوآیه 78 سورة هود و223 سوره بقره استشهاد مىکنند.
حدیث شریف:1 – عبد اللَّه بن ابى یعفور مىگوید: از ابو عبد اللَّهعلیه السلام درباره مردىپرسیدم که از پشت با زنش نزدیکى مىکند. فرمود: “اگر زن راضىباشد اشکالى ندارد.
“2 – همو مىگوید: از ابو عبد اللَّهعلیه السلام درباره نزدیکى با زنان از عقبپرسیدم وحضرتعلیه السلام فرمود:”اشکالى ندارد، ولى من دوست ندارمتو این کار را بکنى.”
3 – على بن حکم مىگوید: از صفوان شنیدم که مى گفت: به امام رضاعلیه السلام عرض کردم مردى از دوستان شما از من خواسته پرسشى رامطرح کنم که او مىترسد آن را مطرح کند واز شما شرم دارد.حضرتعلیه السلام فرمود: “پرسش او چیست؟” او مىگوید: عرض کردم:آیا مرد مىتواند با زنش از عقب نزدیکى کند؟ حضرتعلیه السلام فرمود:”آرى، این به دست خود اوست.” عرض کردم: شما نیز این کار رامىکنید؟ فرمود: “نه ما این کار را نمىکنیم.
تفصیل احکام:
1 – بنا به نظر اقوى – که نظر مشهور است – نزدیکى کردن با زن یا کنیز از عقب جایز مىباشد، ولى شدیداً کراهت دارد، و احوط، ترک این کار است، به ویژه هنگام عدم رضایت زن یا زیان رساندن بدو،چنان که خبر ابن ابى یعفور – که پیشتر گفته شد – بر آن دلالت دارد.
2 – بنابر جواز این عمل، آیا مىتوان در ایام حیض از عقب با زننزدیکى کرد؟ اقوى چنین است.
3- نزدیکى از عقب همچون جماع طبیعى است در وجوبغسل، عده گرفتن، تعلق گرفتن مهر، باطل کردن روزه، ثابت شدن حد زنا اگر زن بیگانه باشد، واینکه ملاک تحقق جماع، دخول حشفه(قسمت جلویى آلت تناسلى مرد)یا به مقدار آن، و در حرمت دخترومادر زن، ودیگر احکام مصاهره که بر دخول مترتب است.
4 – این نوع جماع در حصول حلال شدن زن سه طلاقه کافىنیست، زیرا در اخبار آمده است که باید زن ومرد )عسیله( همدیگررا بچشند )کنایه از انزال در رحم زن است( پس در این حالت آمیزشجنسى باید از طریق طبیعى صورت پذیرد.
5 – بعید به نظر مىرسد که این کار از آمیزش جنسى واجب چهارماه یکبار، کفایت کند
نزدیکی با خانم ها از پشت از نظر آیات عظام چه حکمی دارد؟
آیات عظام: امام، بهجت، خامنهای، صافی، مکارم، نوری کراهت شدید دارد.» امام خمینی، آیت الله نوری و آیت الله فاضل، تعلیقات العروه ج2، النکاح، الفصل الاول، م 1؛» آیت الله صافی، توضیح المسائل مراجع، م 450؛» آیت الله خامنهای، استفتاء س 419؛» آیت الله مکارم، تعلیقات علی العروه، احکام الحیض، السابع و دفتر آیت الله بهجت.»
آیت الله سیستانی: اگر زن راضی باشد، کراهت شدید دارد و اگر راضی نباشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. » آیت الله سیستانی، توضیح المسائل مراجع، م 450.» آیت الله تبریزی و آیت الله وحید: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.» آیت الله تبریزی، استفتائات، س 1463 و منهاج الصالحین، ج 1، م228 و آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 228.