Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

دلایل کم شدن میل جنسی خانم ها

کاهش میل جنسی، یا اختلال کمبود میل جنسی (HSDD)، رایج‌ترین اختلال جنسی بین زنان در همه‌ سنین است. تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود یک‌سوم زنان ۱۸ تا ۵۹ ساله از فقدان تمایل به رابطه‌ی جنسی رنج می‌برند، و این مسئله‌ای است که فقط ناشی از تصورات ذهنی آن‌ها نیست، بلکه یک حقیقت است.

به گزارش سایت  طبتاج کاهش میلی جنسی یکی از بزرگ ترین مشکلات جنسی زنان است. اوج میل جنسی در اوایل دهه ۳۰ تا دهه ۴۰ است. شاید شما هم دچار مشکل کاهش میل جنسی هستید و نمی دانید چطور میل جنسی تان را زیاد کنید؟ کاهش میل جنسی در زنان در نتیجه کاهش هورمون ها، استرس های شغلی، مشکلات زناشویی و مسائل دیگر می تواند زندگی جنسی تعداد بسیاری را به خطر بیندازد.

تفاوت میل به رابطه جنسی در زنان و مردان

اصلی ترین شکایت جنسی مردان معمولاً اختلال نعوظ است، اما بزرگ ترین مشکل جنسی در زنان به علت ترکیبی از عوامل جسمی و روانی ایجاد می شود، و احتمالاً فقط با مصرف قرص هم درمان نمی شود.

اصولاً تمایلات جنسی در زنان، بسیار چندوجهی و پیچیده است و با این که ما ترجیح می دهیم موضوع را ساده کنیم و صرفاً یکی-دو درمان برای این مشکلات ارائه کنیم، اما باید بدانیم که اصلاً به این شیوه نمی شود چنین مشکلاتی را درمان کرد.

در سال های اخیر معرفی درمان های ضد ناتوانی و کم کاری جنسی بسیار زیاد شده و تحقیقات را به سمت کشف علت اختلالات جنسی میان زنان و مردان سوق داده است. و به این ترتیب، درمان های موثری برای بازگرداندن تمایل جنسی به زندگی زنان در دسترس قرار گرفته است.


کاهش میل جنسی زنان یعنی چه؟

جان شیفرن، استادیار دانشکده ی پزشکی هاروارد، می گوید «وقتی زنانی با نگرانی در خصوص مشکلات جنسی نزد من می آیند، اولین چیزی که به آن ها می گویم این است که باید بدانند هیچ تعداد مشخصی برای رابطه جنسی وجود ندارد و این، چیزی است که در طول زمان می تواند تغییر کند. در واقع می خواهم این را بگویم که اگر با پارتنرتان در این زمینه هیچ مشکلی ندارید، پس همه چیز مرتب است. نگران نباشید». اما اگر زنی دچار کاهش چشمگیر تمایل جنسی شود به طوری که روی زندگیش تأثیر بگذارد و موجب استرس و رنج شود، در این حالت باید اختلال کمبود میل جنسی یا HSDD را مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر کینگزبرگ معتقد است که میل جنسی چیزی بیش از لیبیدو (شهوت) و سائق جنسی است. او این طور ادامه می دهد که سائق جنسی، جزء بیولوژیکی تمایل جنسی است، که به صورت علایق جنسی شامل افکار، فانتزی ها و تصورات اِروتیک نمود پیدا می کند؛ یعنی این سیگنال دهی بدن شما است.


حالا چه این سائق به عمل در آید یا نه، به هر حال همه ما مقدار خاصی از این سائق را داریم. میل جنسی با افزایش سن به خاطر عوامل فیزیولوژیکی کاهش پیدا می کند.

کینگزبرگ می گوید موضوعِ فراتر از همه ی این ها، صمیمیت در رابطه است. فرض کنید با همسرتان بدرفتاری کنید، حس شهوت هنوز هم درون شما هست، اما نه با این شخص خاص، و تمایلی به ایجاد رابطه ی جنسی با این فرد در آن لحظه ندارید. پس باید همه ی جنبه های میل جنسی بررسی شود تا ریشه ی مشکل مشخص گردد.

برخی دلایل کاهش میل جنسی در زنان عبارتند از:

– مشکل در روابط بین فردی: مشکلات عملکردی، عدم احساس رضایت از رابطه، تولد نوزاد، و مراقبت از یک فرد بیمار می تواند میل جنسی را کاهش دهد.

– تأثیرات اجتماعی-فرهنگی: استرس شغلی، فشار همسالان، و تصویری که رسانه ها از جنسیت به عموم عرضه می کنند، می تواند تأثیر منفی بر تمایل جنسی داشته باشد.

– تستوسترون پایین: تستوسترون در زنان و مردان فعال است و روی میل جنسی تأثیر دارد. پیک و ماگزیمم سطح تستوسترون در زنان در اواسط دهه ی بیست است و بعد از آن به طور مداوم کاهش پیدا می کند تا به یائسگی برسند.

– مشکلات پزشکی: بیماری های روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و عارضه های پزشکی مثل اندومتریوز، فیبرویید و اختلالات تیروییدی، هم به صورت روانی و هم جسمی روی تمایل جنسی زنان تأثیر می گذارد.

– داروها: داروهای ضدافسردگی خاصی مثل برخی بازدارنده های جذب مجدد سروتونین (SSRI)، داروهای کاهنده فشار خون، و قرص های ضدبارداری خوراکی می توانند با کاهش سطح تستوسترون یا تأثیر بر جریان خون، باعث کاهش میل جنسی شوند.

– سن: میزان آندروژن ها با افزایش سن به طور پیوسته در زنان کاهش پیدا می کند.

بازگرداندن میل جنسی مثل روزهای اول آشنایی

از آن جا که کاهش میل جنسی در زنان در اثر ترکیبی از مسایل جسمی و روان شناختی به وجود می آید، برای درمان آن هم تنها یک شیوه کافی نیست. همان طور که شیفرن در این مورد می گوید «مشکل زنان خیلی پیچیده است؛ آن ها فقط یک مشکل ندارند پس این ما هستیم که باید در انتخاب رویکرد درمانی خوب تفکر کنیم».

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی