Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

دلایل مشکلات جنسی زن و شوهرها

متاسفانه برچسب های جامعه و خجالت باعث می شود که بسیاری از بیماران به جای درمان، سعی در حذف مسئله (برقراری ارتباط جنسی) داشته باشند. و اتفاقا وجود اختلال باعث می شود که عدم برقراری رابطه جنسی برای بسیاری از این بیماران مسئله مهمی نباشد.

به گزارش سایت  طیتاج   ابتلا به اختلال جنسی مانع از لذت بردن فرد از یک فعالیت جنسی می شود یا لذت مربوط به آن را کاهش می دهد. همچنین، تغییرات جسمی طبیعی ناشی از تحریک جنسی معمولی را کاهش می دهد یا مانع از به وجود آمدن آنها می شود.

این دسته اختلالات با انحرافات جنسی یا پارافیلیا که در آن بیمار دارای تمایلات غیرعادی و آزاردهنده برای عموم مردم است، تفاوت دارد.

اختلال جنسی تنها زمانی به یک نفر اطلاق می شود که مشکل به طور مزمن در او دیده شود. هر یک از این مشکلات می توانند به صورت موقت در اثر عواملی مانند خستگی، بیماری، الکل یا مواد مخدر رخ دهند.

اگرچه حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان این اختلال را در خود گزارش کرده اند، اما این موضوع چیزی نیست که کسی مایل به حرف زدن از آن باشد.

این دسته اختلالات به تفکیک فازهای مختلف چرخه جنسی، که در ادامه توضیح می دهیم، دسته بندی می شوند.

انواع اختلالات جنسی:

این اختلالات در 4 دسته طبقه بندی می شوند:

میل جنسی، فقدان میل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی

برانگیختگی، ناتوانی در تحریک به صورت فیزیکی در طول فعالیت جنسی

ارگاسم، تاخیر یا فقدان اوج لذت جنسی

اختلالات درد، درد در طول رابطه جنسی

فاز میل جنسی:

دو نوع اختلال می توانند در این فاز رخ دهند. یکی از آنها بی میلی جنسی است. این اختلال باعث فقدان کامل یا نسبتا کامل میل به هر گونه ارتباط جنسی می شود. بیماران متاهل معمولا به ارتباط جنسی به شکل یک وظیفه زناشویی نگاه می کنند.

فقدان یا بی میل جنسی در مردان به صورت پایدار یا عود کننده است یا خود را به شکل افکار یا رویا پردازی های جنسی بدون میل به ارتباط جنسی نشان می دهد. این اختلال می تواند نقطه شروعی برای دیگر مشکلات جنسی در مردان باشد.

نوع دوم، بیزاری نسبت به رابطه جنسی است که با بی میلی تفاوت دارد و باعث مخالفت شدید و نفرت فرد از رابطه جنسی می شود. این بیزاری می تواند ناشی از یک تجربه جنسی تلخ در کودکی یا تجاوز باشد.

فاز برانگیختگی:

اختلال در نعوظ یکی از مشکلات مردان در رسیدن یا حفظ نعوظ به مدت کافی برای رسیدن به ارگاسم است. از ناتوانی زنان در رسیدن به تحریک جنسی با عنوان اختلال برانگیختگی جنسی یاد می شود.

فاز ارگاسم:

هنگامی که مرد نتوانند انزال را کنترل کنند، به طوری که این اتفاق قبل از برآورده شدن رضایت کامل جنسی با شریک زندگی اتفاق بیافتد، به عنوان انزال زودرس شناخته می شود. در این حالت فاصله زمانی شروع دخول تا انزال بسیار کوتاه است. درمان زود انزالی امروزه با استفاده از روش های درمانی شناختی رفتاری امکان پذیر است.

همچنین، اختلال انزال به فقدان یا تأخیر در رسیدن به ارگاسم در مردان گفته می شود. انزال خشک اصطلاحی است که به خارج نشدن مایع منی و یا خروج کم آن گفته می شود.

نسخه زنانه این شکل از اختلال، عدم یا تاخیر در رسیدن به ارگاسم در زنان است.

اختلالات درد در طول رابطه جنسی:

که به دو دسته تقسیم می شود. یکی از آنها درد در طول مقاربت جنسی است که شکایت از آن بیشتر از سوی زنان شنیده می شود، اما در مردان نیز دیده می شود.

واژینیسم نیز نوعی اختلال زنانه است که در آن انقباضات غیر ارادی عضلانی در هنگام تلاش برای وارد کردن آلت تناسلی به واژن زن رخ می دهد. اگر با وجود این انقباضات، مقاربت انجام شود، زن دچار درد بسیار می شود.

دسته بندی اختلالات جنسی در مردان:

کمبود میل جنسی در مرد

اختلال نعوظ

اختلال تاخیر در انزال

زودانزالی

انواع اختلالات جنسی در زنان:

سرد مزاجی

اختلال ارگاسم

مقاربت دردناک (واژینیسم)

چه کسانی بیشتر دچار اختلال جنسی می شوند؟

اختلال کژکاری جنسی در هر سنی می تواند دیده شود و هر کسی را می تواند مبتلا کند. اما بیشتر در کسانی دیده می شود که بالای 40 سال هستند، چراکه سلامت آنها همراه با افزایش سن در معرض خطر افتاده است.

علائم اختلال جنسی چیست؟

در مردان:

ناتوانی در رسیدن و حفظ وضعیت نعوظ برای برقراری رابطه جنسی ( اختلال نعوظ )

فقدان یا تاخیر در انزال به دلیل فقدان تحریک جنسی

ناتوانی در کنترل زمان انزال (زودانزالی)

در زنان:

ناتوانی در رسیدن به ارگاسم

خشکی واژن قبل و در طول رابطه جنسی

ناتوانی در آرام سازی عضلات واژن برای شروع دخول

در مردان و زنان:

فقدان میل جنسی

ناتوانی در تحریک شدن

درد در هنگام دخول

عامل اختلال کژکاری جنسی چیست؟

علل جسمی:

بسیاری از بیماری های جسمی و پزشکی می توانند عامل این اختلال باشند. بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، نارسایی کلیه، مصرف الکل و مواد مخدر از این جمله هستند.

به علاوه، عوارض جانبی مصرف دارو از جمله داروهای افسردگی می تواند در این امر دخیل باشد.

علل روانی:

این دسته عوامل شامل موارد مربوط به استرس، اضطراب، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات خانوادگی و زوجین، افسردگی، احساس گناه، اشکال در تصویر از بدن و داشتن سابقه آزار جنسی در گذشته می شود.

انتخاب نقش منفعل در رابطه جنسی نیز از عواملی است که بر عملکرد جنسی فرد تاثیر منفی می گذارد و مانع پاسخ درست و مناسب از سوی او می شود.

اعتیاد به تصاویر و فیلم های مستهجن، اعتیاد جنسی و گرایشات جنسی از دیگر علل ابتلا به اختلال جنسی هستند.

علل اختلال جنسی در زنان:

کاهش هورمون استروژن پس از یائسگی باعث تغییر در بافت واژن و میل جنسی می شود. به علاوه، تغییر هورمونی در طول بارداری و شیردهی نیز از دیگر دلایل تغییر میل جنسی در زنان است.

اضطراب و افسردگی درمان نشده در زنان یکی از مهمترین علل ابتلا به این دسته اختلالات است.

اختلافات بلندمدت با همسر، در مورد رابطه جنسی یا هر چیز دیگری در زندگی مشترک، می تواند میل جنسی را در زن بکشد.

مسائل دینی و فرهنگی و آموزه های والدین و مشکل با تصویر از بدن از دیگر عوامل دخیل در مشکلات جنسی زنان است.

تشخیص اختلال جنسی:

معمولا بیمار خود از وضعیتش خبر دارد. یک گفتگوی شفاف با پزشک یا روانشناس می تواند به تشخیص کمک کند.

پزشک می تواند علل جسمی و روانشناس می تواند علل روانی این مشکل را بررسی کند.

پیامدهای عدم درمان اختلال جنسی چیست؟

عواقب عدم درمان اختلال جنسی خود می توانند از علل آن باشند و به صورت یک چرخه معیوب باعث تشدید مشکل شوند.

برای مثال، مشکلات زناشویی هم می تواند علت و هم پیامد اختلال جنسی باشد. داشتن یک رابطه جنسی فعال و رضایت بخش برای هر زوجی لازم است. بروز اختلال در این رابطه می تواند زندگی را به جدایی بکشاند.

افسردگی

اختلال در روابط اجتماعی

مشکلات کاری

کاهش تمرکز

اختلال عاطفی

و اضطراب

از دیگر پیامدهای عدم مراجعه برای درمان این دسته اختلالات است.

درمان کژکاری جنسی چقدر طول می کشد و آیا قابل درمان است؟

پس از ارزیابی روانی، بسته به شرایط بیمار یکی از روش های روان درمانی یا دارو درمانی برای او آغاز می شود. پروسه درمان ممکن است کمی طولانی باشد، اما آنچه مهم است تلاش شما برای رسیدن به میل و رضایت جنسی است.

موفقیت درمان به علت زمینه ساز آن بستگی دارد.

چشم انداز درمان خوب است و می توان آنها را درمان یا معکوس کرد. اختلال جنسی خفیف ناشی از ترس، استرس و اضطراب را می توان به سادگی با مشاوره، آموزش و بهبود ارتباط با همسر برطرف کرد. برای سایر اختلالات جدی تر باید زمان و انرژی بیشتری صرف کرد.

سکس تراپی برای حل اختلال جنسی:

یکی از شاخه های علم روانشناسی، سکس تراپی است که به افراد و زوجین کمک می کند که عوامل موثر در رضایت جنسی و رابطه خود را کشف کنند و بر چالش های جسمی و عاطفی ناشی از مشکلات و اختلالات جنسی فائق آیند.

برای درمان لازم است ابتدا ریشه روانی مشکل جنسی در زن یا مرد پیدا شود که برای این کار مراجع چند جلسه با درمانگر صحبت خواهد کرد.

پس از ریشه یابی مشکل، در جلسات مشاوره تمریناتی به زوج داده می شود تا در خانه انجام دهند، از جمله:

تمرینات ارتباط با همسر

انجام تکنیک های ذهن آگاهی، کند کردن حرکات و تمرکز بر احساس در زمان رابطه جنسی

خواندن و مشاهده ویدئوهای آموزشی در مورد سلامت جنسی

تغییر نحوه رفتار با همسر چه به لحاظ جنسی و غیر جنسی

بسته به نوع مشکل درمان های جنسی متعددی به مراجع داده می شود.

چه مشکلاتی در سکس تراپی حل می شود؟

اختلال جنسی رایج است و اصلا چیز نادر یا خجالت آوری نیست. هر کسی در طول عمر خود ممکن است بنا به علل جسمی یا روانی دچار این مشکل شود.

در واقع، حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان دچار نوعی از اختلال یا مشکل جنسی در طول عمر خود می شوند (منبع). برخی از آنها عبارتند از:

میل جنسی پایین

عدم توافق زوج بر سر دفعات و فواصل رابطه جنسی

نیاز زن به رسیدن به اوج لذت جنسی یا تجربه آن برای اولین بار

انزال زودرس

رفتارهای جنسی وسواس گونه و تکانه ای

تمایلات یا انحرافات جنسی غیرمعمول

رابطه جنسی دردناک

واژینیسم

مسائل مربوط به تجربیات ناخواسته جنسی در گذشته

اختلالات نعوظ

تاخیر در نعوظ

نجات یافتگان از سرطان سینه و پروستات

مشکل در تکنیک

اعتیاد به رابطه جنسی یا فیلم های مستهجن

زندگی جنسی سرد و یکنواخت

عدم تمایل جنسی به همسر

تحریک نشدن

عدم رعایت بهداشت فردی توسط همسر

فقدان کامل تمایل به برقراری رابطه جنسی

انواع فانتزی های غیرمعمول و فتیش های جنسی

بنابراین، تقریبا همانطور که می بینید، هر مشکلی در سکس تراپی قابل درمان است. درمانگر در برطرف کردن این اختلالات و مشکلات تبحر دارد و می تواند به شما و همسرتان کمک کند.

چرا درمان اختلال جنسی اهمیت دارد؟

ناتوانی جنسی اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می شود اما قابل درمان است. این ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص یا اشکال دیگر آن دیده می شود، اما می تواند به صورت دائمی و مزمن باقی بماند.

ناتوانی جنسی، چه در مرد یا زن، تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت زندگی مشترک دارد و روابط فردی و عاشقانه شخص و همسر او را تحت تاثیر قرار می دهد.

کیفیت پایین رابطه جنسی باعث اضطراب، افسردگی، کاهش رضایت از زندگی زناشویی و از بین رفتن اعتماد به نفس می شود.

هر یک از این عواقب، خود به تنهایی می توانند باعث افزایش عوارض روحی و اجتماعی مربوط به این بیماری شوند.

با خجالت یا عدم تمایل برای درمان ناتوانی جنسی چه باید کرد؟

ناتوانی جنسی هم در آقایان وجود دارد و هم در خانم ها، اما در زن و مرد به شکل های متفاوتی خود را نشان می دهد.

با وجود شیوع بالای اختلالات جنسی، اما تعداد افرادی که برای درمان مراجعه می کنند بسیار پایین است. این بیشتر به دلیل خجالت و قبح این مسئله در جامعه است.

برای مردان قبول کردن ناتوانی های خود در این زمینه سخت است، چراکه با مردانگی و تصویر از خود گره خورده است، و زنان نیز به خاطر ترس از برچسب ها از درمان خودداری می کنند.

عدم مراجعه بیمار برای درمان می تواند باعث آزار همسر و اشکال در زندگی مشترک شود.

اگر یکی از زوجین تمایلی به مراجعه نداشته باشد، چه باید کرد؟ در این صورت زوج دیگر می تواند به تنهایی مراجعه کند و اطلاعات کسب کند. سپس می تواند با دیدگاه های جدید در مورد مشکل و مسائل خود به خانه بازگردد و مسیر موفقیت را طی کند.

همچنین به عنوان بیمار باید بدانید، درمانگر در این حوزه آموزش دیده است و یاد گرفته است که بدون قضاوت و دیدگاه منفی نسبت به مراجع اقدام به درمان او کند. برای درمانگران جنسی این موضوعات کاملا آشنا و طبیعی هستند و هرگز کاری نمی کنند که شما را معذب یا ناراحت کنند.

پیشنهاد ما به افرادی که دچار ترس یا خجالت از درمان هستند، مشاوره آنلاین است.

سکس تراپی یکی از حوزه های روان درمانی است که به خوبی به مشاوره روانشناسی آنلاین پاسخ می دهد.

شما می توانید در خانه با/بدون حضور همسرتان از خدمات مشاوره از راه دور استفاده کنید. حضور در محیط آشنا و دور بودن فیزیکی از مشاور می تواند با راحتی بیشتری برای حرف زدن همراه باشد.


سکس تراپی برای ایرانیان خارج از کشور:

مشاوره جنسی حوزه حساسی است که با باورهای مذهبی و سنتی جامعه گره خورده است و دیدگاه هر ملتی به اختلال جنسی و درمان آن می تواند متفاوت باشد.

برای یک مشاوره موفق به فردی نیاز دارید که از باورهای سنتی و مذهبی یا ریشه های خانوادگی و تربیت شما اطلاع داشته باشد. این چیزی است که ممکن است در مشاوره حضوری با یک سکس تراپیست خارجی ممکن نباشد.

نبود محدودیت جغرافیایی از مزایای دریافت خدمات مشاوره خانواده آنلاین است.

همراه داشتن مشاوری که دغدغه های فرهنگی و خانوادگی شما را بشناسد، برای دریافت راهکارهای مناسب در مشکلات خانوادگی اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از مشاوره خانواده آنلاین می توانید از هر کشوری با مشاوری آشنا با زبان و فرهنگ مادریتان ارتباط برقرار کنید.

بدین ترتیب می توانید با مشاوران و اساتیدی که در حوزه کاری خود شناخته شده و مطرح هستید به سادگی و از هر نقطه جهان ارتباط برقرار کنید.

درمان کژکاری جنسی چطور انجام می شود؟

با استفاده از سکس تراپی می توان تقریبا تمام اختلالات جنسی که ناشی از علل روانی باشند را درمان نمود. در سکس تراپی از ترکیبی از روش های روانشناسی و پزشکی استفاده می شود.

برخی از روش های رایج برای درمان اختلالات جنسی عبارتند از:

درمان اضطراب:

در بسیاری از موارد ناتوانی های جنسی، به خصوص اشکال در نعوظ و رسیدن به تحریک جنسی، از اضطراب و ترس از عملکرد جنسی ناشی می شوند.

درمانگر سعی می کند به شکل تدریجی بیمار را با جنبه های اضطراب آور موقعیت جنسی روبرو کند. البته، این کار بدون هیچ گونه تماس جنسی و حرکت جنسی انجام می شود.

حساسیت زدایی، به خصوص همراه با آموزش مهارت های کاهش و درمان اضطراب در درمان اختلال جنسی موثر است.

روان درمانی:

درمان با درمانگر ماهر می تواند به فرد کمک کند که با تروماهای گذشته، ترس، گناه، خودانگاره ضعیف و دیگر علل اختلال جنسی کنار بیاید.

رفتار درمانی شناختی:

شامل روش هایی هستند که به طور مستقیم بر افزایش مهارت های شناختی و کاهش فعالیت های مزاحم تمرکز دارند و از تکالیف رفتاری برای ایجاد شواهد تجربی به منظور ایجاد تغییرات شناختی استفاده می کنند.

زوج درمانی:

برخی از ناتوانی های جنسی از مشکلات بین زوج ناشی می شوند. در این روش با استفاده از روش های روانشناسی اختلافات زناشویی حل شده و رضایت از رابطه زناشویی افزایش می یابد.

بنابراین، مهارت زوج در برقراری رابطه جنسی افزایش می یابد و کیفیت رابطه آنها بهتر می شود.

رابطه جنسی شاید بخش کوچکی از ساعات زندگی یک نفر را دربربگیرد، اما نباید از تاثیر آن در سلامت روان و کیفیت زندگی شخصی فرد غافل بود.

متاسفانه برچسب های جامعه و خجالت باعث می شود که بسیاری از بیماران به جای درمان، سعی در حذف مسئله (برقراری ارتباط جنسی) داشته باشند. و اتفاقا وجود اختلال باعث می شود که عدم برقراری رابطه جنسی برای بسیاری از این بیماران مسئله مهمی نباشد.

اما فراموش نکنید که شما در برابر همسرتان نیز مسئول هستید. با درمان این اختلالات می توانید رابطه عاشقانه بهتر و با کیفیت تری را تجربه کنید.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی