Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

تخلیه غده بارتولن با دارویی کاملا گیاهی

درمان خانگی غده یا همان کیست بارتولن

غدد بارتولن دو غده ی کوچک هستند که در دو طرف مجرای واژینال قرار دارند. این غدد ترشحاتی را تولید کرده که به مرطوب سازی محیط واژن کمک می کنند. با انسداد این غدد ترشحات قادر به خروج از واژن نخواهند بود و در نتیجه تورمی نسبتا بی درد ایجاد می شود که به آن کیست یا غده بارتولن گفته می شود.

درمان خانگی غده بارتولن

اگر ترشح موجود در غده آلوده شود ممکن است مجموعه ای از چرک احاطه شده توسط بافت ملتهب ایجاد شود. کیست یا غده بارتولن شایع بوده و درمان بستگی به اندازه کیست، شدت درد و میزان آلودگی آن دارد.

برخی اوقات درمان خانگی موثر واقع می شود، در موارد دیگری نیز تخلیه کیست با عمل جراحی ضروری است و اگر کیست عفونی باشد ممکن است آنتی بیوتیک ها برای درمان کیست آلوده بارتولن مفید و موثر باشند.

غده بارتولن

علائم غده یا همان کیست بارتولن:

به گزارش سایت طبتاج   کیست بارتولن ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد مگر آن که خیلی بزرگ و یا عفونی شود به طوری که بزرگی آن در نزدیکی دهانه واژن احساس شود، اگر چه معمولا این کیست بی درد است اما در این شرایط دردی ایجاد خواهد شد.

آلودگی کامل کیست بارتولن طی چند روز رخ می دهد و اگر کیست عفونی شود ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • توده ای ملموس و دردناک در نزدیکی دهانه واژن
  • ناراحتی هنگام راه رفتن یا نشستن
  • درد هنگام مقاربت
  • تب

کیست یا غده بارتولن معمولاً فقط در یک طرف دهانه واژن ایجاد می شود.

علائم کیست بارتولن

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • زمانی که در نزدیکی دهانه ی واژن وجود یک توده دردناک را احساس می کنید و پس از دو سه روز خود درمانی ( برای مثال نشستن در وان آب گرم ) احساس بهتری نداشتید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر درد بسیار شدیدی دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • همچنین اگر یک توده جدید در نزدیکی دهانه واژن خود مشاهده کردید و سن شما بیشتر از 40 سال است، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر چه این امر بسیار نادر است اما وجود یک توده جدید ممکن است نشانه ی مشکلات جدی تری مانند سرطان باشد.

علت کیست بارتولن

علل غده بارتولن:

کارشناسان معتقدند علت اصلی کیست بارتولن، تجمع ترشحات است. هنگامی که دهانه غده بارتولن (یا لوله های بارتولن ) به دلیل عفونت و یا آسیب دیدگی مسدود شوند مایع ترشح شده تجمع می یابد.

کیست بارتولن ممکن است که عفونی یا چرکی باشد و در نتیجه باعث تشکیل غده شود. ممکن است تعدادی از باکتری ها باعث بروز عفونت شوند از جمله باکتری اشرشیا کلی و باکتری هایی که باعث عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا خواهند شد.

عوارض غده یا کیست بارتولن:

کیست یا غده بارتولن ممکن است عود کند و مجددا به درمان نیاز داشته باشد.

عوارض غده بارتولن

پیشگیری از ایجاد غده بارتولن:

هیچ راهی برای پیشگیری از کیست بارتولن وجود ندارد اما با این حال، راهکارهای ایمن رابطه جنسی به ویژه استفاده از کاندوم و عادت های بهداشتی خوب ممکن است به پیشگیری از عفونت کیست و ایجاد غده کمک کند.

روش های درمان غده بارتولن

روش های درمان دارویی و درمان خانگی غده بارتولن عبارتند از:

درمان غده بارتولن با طب مدرن:

نشستن در وان آب گرم (حمام سیتز):

نشستن در یک وان یا لگن آب گرم چندین بار در روز به مدت سه یا چهار روز، ممکن است باعث پاره و تخلیه شدن کیست های کوچک و عفونی شود.

وان آب گرم

تخلیه جراحی:

برای تخلیه کیست های عفونی و یا خیلی بزرگ ممکن است به عمل جراحی کیست بارتولن نیاز باشد. تخلیه جراحی را می توان با استفاده از بی حسی موضعی و یا آرام بخش انجام داد.

در طی انجام این روش، پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد می کند تا مایع درون آن تخلیه شود سپس یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر) در داخل برش قرار می دهد. کاتتر به مدت شش هفته در برش باقی می ماند تا مانع بسته شدن آن شود و در نتیجه به تخلیه کامل مایعات موجود در کیست کمک خواهد کرد.

مصرف آنتی بیوتیک ها:

اگر کیست عفونی باشد و یا اگر براساس آزمایش های انجام شده به یک عفونت مقاربتی مبتلا باشید ممکن است پزشک آنتی بیوتیکی را تجویز کند اما اگر به درستی تخلیه شود دیگر نیازی به آنتی بیوتیک نخواهید داشت.

آنتی بیوتیک ها

مارسوپیالیزیشن:

اگر کیست عود کند و یا باعث اذیت و آزار شود، ممکن است روش مارسوپیالیزیشن کمک کننده باشد. دراین روش پزشک بخیه هایی در هر دو طرف برش می زند تا یک دهانه دائمی به طول حدود 6 میلی متر ایجاد کند.

ممکن است به منظور تخلیه کامل کیست و جلوگیری از عود دوباره آن، یک کاتتر به مدت چند روز در درون برش قرار داده شود و ممکن است پزشک برای کیست های مقاومی که با روش های فوق به طور مؤثر درمان نمی شوند، برداشت غده بارتولن توسط عمل جراحی کیست بارتولن را توصیه کند.

این عمل جراحی کیست بارتولن معمولاً در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و خطرات و عوارضی ازجمله خونریزی را به دنبال خواهد داشت.

درمان خانگی کیست بارتولن:

 داروهای مسکن:

مصرف داروهای مسکن مانند ناپروکسن، استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به رفع ناراحتی کمک کند.

استامینوفن

درمان های موضعی:

به گفته برخی افراد، درمان های موضعی طبیعی می توانند غده های بارتولن را درمان کنند. البته هیچ مدرک علمی برای حمایت از استفاده از این روش های درمانی وجود ندارد.

برخی از درمان های موضعی محبوب و رایج عبارتند از:

سرکه سیب:

به طور معمول، افرادی که از سرکه سیب برای معالجه کیست عفونی بارتولن استفاده می کنند، آن را رقیق می کنند و با یک تکه پنبه به کیست می مالند.

سرکه سیب

روغن درخت چای:

یکی از درمان های خانگی و گیاهی معرفی شده در بخش سلامت نمناک برای رفع کیست بارتولن استفاده از روغن درخت چای است که استفاده از ترکیب روغن درخت چای و روغن کرچک برروی غده ممکن است باعث تخلیه آن شود.

روغن درخت چای خاصیت ضد باکتریایی طبیعی دارد. برای اعمال این مخلوط از گاز استریل استفاده کنید و یک کمپرس گرم در بالای گاز قرار دهید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید.

تهیه و تنظیم در سایت طبتاج

http://tebtej.ir

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی