Code Center

محتوای سایت آموزش جنسی و زناشویی طبتاج جهت کمک به مسایل جنسی و زناشویی خانواده ها تهیه و تنظیم شده است و مناسب افراد زیر 18 سال نمی باشد. در صورتی که زیر 18 سال دارید , این سایت را ترک نمایید .

بهترین روش شستشوی واژن

به علت ساختمان تشریحی خاص آلت تناسلی زن، عرق ریختن اغلب در رابطه با کم شدن جذب رطوبت است. علاوه بر این، در زنان چاق قرار گرفتن آلت تناسلی در عمق ران ها و جمع شدن قسمت های خارجی آلت تناسلی موجب حفظ رطوبت و کاهش دفع آن م یشود.

به گزارش سایت  طبتاج  شستشوی واژن بر خلاف تصور بسیاری از خانم ها اگر به صورت مداوم ، از طریق شوینده های مختلف و بدون توجه به اصول این کار انجام گیرد ، نه تنها عوامل میکروبی را کاهش نمی دهد بلکه در مواردی حتی به احتمال افزایش آلودگی نیز دامن می زند .

ما را در این مقاله همراهی کنید چرا که سعی کرده ایم مطالبی مفید و کاربردی در رابطه با اینکه دوش واژینال چیست ، چطور و به چه اندازه از ژل شستشوی واژن استفاده کنیم و دیگر راهکارهای اصولی شستشوی واژن که به عنوان بهترین روش های شستشوی واژینال شناخته می شوند را ارائه دهیم .

آیا شستشوی واژن و داخل مهبل لازم است؟

چون ترشحات طبیعی مهبل بدون بو هستند و از طرفی نیز موجب اسیدی شدن این محیط می گردند و بدین وسیله از فعالیت باکتری ها می کاهند، شستشوی واژن و داخل مهبل به طور متوالی چندان ضرورتی ندارد، ولی در مواردی مثلا پس از قاعدگی و مخصوصا اگر از تامپون استفاده می کنید، شستشوی واژن و داخل مهبل لازم است. اگر در روز تنها از یک تامپون استفاده می کنید، امکان فعالیت باکتری ها در مهبل زیادتر است، زیرا در این حالت خون و رطوبت محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کنند. در هر صورت بهتر است بعد از پایان قاعدگی داخل مهبل تمیز گردد.

در موارد دیگر نیز دوش واژینال در صورتی که مفید نباشد، ضرری نیز در بر ندارد. شستشوی واژینال بعد از آمیزش با شخصی که احتمالا آلوده به تریکوموناس واژینالس (TV) و یا عامل مولد سوزاک (6c) می باشد نیز برای پیشگیری از آلودگی مفید است .

اگر مقصود از شستشوی واژن بعد از نزدیکی جلوگیری از حاملگی است، این روش زیاد مطمئن نمی باشد ، زیرا احتمال می رود در فاصله کوتاهی که شما به طرف حمام می روید تعدادی از اسپرماتوزوئیدها به قسمت های بالای دستگاه تناسلی برسند.

علاوه بر این، اگر از ژل شستشوی واژن ، کرم یا ژله برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنید، دوش واژینال خاصیت حفاظتی آنها را از بین می برد.

بوی بدن

به علت ساختمان بیولوژیکی مخصوص زنان بوئی که در آن ها تولید می شود به مراتب شدیدتر از مردها است. علاوه بر این، تنفس بدبو، بوی زیر بغل و بوی عرق مسائلی هستند که همه سعی در از بین بردن آن دارند. به طور کلی تمام زنان باید به بهداشت شخصی خود توجه نمایند و در حد امکان بوی نامطبوع را از خود دور سازند.

ساده ترین راه برای انجام این عمل تمیز نگاهداشتن پوست بدن است. در بعضی از کشورها همه ساله میلیون ها تومان خرج استفاده از موادی می شود که بوی نامطبوع حاصل از بدن را به حداقل می رسانند، بنابر این بجاست در این قسمت مقداری پیرامون بوی بدن بحث شود.

آیا بوی بیولوژیکی امر طبیعی است؟

بله. چون زنان از نظر جنسی جذاب تر هستند ۷۵ درصد بیشتر از مردها غدد مولد ترشحات بودار دارند. این غدد که به طور طبیعی در مراحل بلوغ توسعه می یابند، مخصوصا در لب های کوچک آلت تناسلی، اطراف مخرج، نواحی زیر بغل، اطراف نوک پستان و مجاور ناف متراکم هستند. بر خلاف غدد مترشحه عرق معمولی که مولد ماده بی بوئی متشکل از آب، نمک و اسید لاکتیک هستند، غدد مولد بو در زنها یک ماده شیری بدون ضرر با ترکیبات آلی ترشح می کنند.

به همان گونه که اثر انگشت در افراد متفاوت فرق می کند، شدت و نوع بو نیز در افراد مختلف متفاوت است.

تفاوت در بو به میزان فعالیت غدد پوست، میزان هورمون های بدن و حالات روحی بستگی دارد. این موضوع نشان می دهد که اگر دو نفر از یک عطر خاص استفاده کنند، بوی خوشی که از هر کدام از این دو نفر ساطع می شود کاملا یکسان نیست.

اگر چه هر زنی از نظر بیولوژیکی وضع خاصی دارد، ولی بعضی از عوامل در تمام زن ها عمومی است و می توانند بر بوی بیولوژیکی موثر باشند.

عواملی که بر روی بوی بیولوژیکی زن ها تاثیر گذارند

به علت ساختمان تشریحی خاص آلت تناسلی زن، عرق ریختن اغلب در رابطه با کم شدن جذب رطوبت است. علاوه بر این، در زنان چاق قرار گرفتن آلت تناسلی در عمق ران ها و جمع شدن قسمت های خارجی آلت تناسلی موجب حفظ رطوبت و کاهش دفع آن م یشود.

به همین صورت، شورت با لباس های زیر چسبان، مخصوصا انواع نایلونی، رطوبت را حفظ نموده و از تبخیر آن جلوگیری می کنند. چون بوی بدن در ارتباط با ترشح مواد به وسیله غدد روی پوست و فعالیت باکتری ها بر روی این مواد می باشند، بنابر این، هر چه این ترشحات و فعالیت باکتری ها شدید تر باشد بوی نامطبوع بیشتری تولید می گردد.

چه عواملی تولید بو را کاهش می دهند؟

هیچ چیزی به اندازه آب و صابون نمی تواند از تعداد باکتری های روی پوست بکاهد. علاوه بر این، آب و صابون از میزان ترشحات جمع شده غدد نیز می کاهد. در صورتی که به ملایمت اطراف و وسط دستگاه تناسلی شسته نشود، ممکن است حتی به کمک آب و صابون نیز باکتری ها و ترشحات پاک نشوند. استفاده از لیف برای تمیز کردن اطراف دستگاه تناسلی چندان ضروری نیست.

فقط دست کاملا تمیز، و با یک پارچه نرم تمیز کافی است. در این حال باید دقت شود لب ها و کلیتوریس کاملا تمیز گردند. در منطقه کلیتوریس مخصوصا باکتری ها و سلول های مرده بیشتر جمع می شوند و در صورتیکه تمیز نگردند موجب چسبندگی کلیتوریس می شوند .

در مواقعی که به مسافرت می روید و فکر می کنید در مسیرتان توالت وجود ندارد، می توانید از پارچه های مرطوب مخصوص مسافرت استفاده کنید.

پارچه مخصوص مسافرت جایگزین شستشوی واژن چیست ؟

این محصول نوعی پارچه مرطوب بهداشتی است که مانند دستمال کاغذی در یک جعبه آلومینیم جاسازی شده است و می توان برای تمیز کردن نواحی اطراف آلت تناسلی از آنها استفاده نمود.

توجه کنید از انواعی که دارای ۲۰ درصد الکل هستند استفاده نکنید، زیرا به انواع الکل دار برای دست و صورت خوب است، ولی در غشاهای اطراف الت تناسلی تولید سوختگی می کند.

به چه میزانی باید شستشوی واژن را انجام داد ؟

اگر چه بعد از هر بار شستشوی واژینال ، باکتری های طبیعی مهبل ظرف چند ساعت مجددا جانشین می شوند، کسی نمی داند که چه مدت پس از شستشو مکانیسم دفاعی طبیعی مهبل حالت دفاعی خود را باز می یابد. بعضی خانم ها هر روز با استفاده از ژل شستشوی واژن و یا موادی دیگر ، داخل مهبل را شستشو می دهند و هیچ گونه ناراحتی در آنها ایجاد نمی شود، ولی بد نیست بدانید که شستشوی زیاد از حد داخل مهبل بر محیط طبیعی مهبل اثر گذاشت و در مواردی موجب ترشحات زیاد از حد می گردد.

بنابر این، ۳-۲ بار دوش واژینال در هفته به نظر کافی می باشد مگر آنکه به عللی پزشک بیشتر یا کمتر از این را توصیه کند.

برای تمیز کردن داخل مهبل پودرهای خاصی تهیه شده است که اکثرا خاصیت بافری داشته و حالت اسیدی مهبل را حفظ می کنند. برخی از خانم ها برای شستشوی واژن از روش های قدیمی نظیر شستشوی واژن با جوش شیرین ، شستشوی واژن با بتادین و یا با محلول سرکه ( یک تا دو قاشق غذا خوری سرکه سفید و یا سرکه سیب در یک لیتر آب ) استفاده می کنند ، ولی باید توجه داشت که، اگر به این گونه مواد خارجی حساس هستید، نباید از آنها استفاده کنید.

موارد منع دوش واژینال چیست ؟

در طول حاملگی و حداقل چهار هفته بعد از زایمان. چون دهانه رحم و مجرای عبور بچه، مخصوصا در ماههای آخر بارداری کمی باز می شوند، شستشوی واژن ممکن است باعث پارگی کیسه آب و یا وارد شدن آب در داخل رحم بشود. در هر حال، آلودگی درون رحمی ممکن است بر سلامت بچه موثر باشد. به همین صورت ، تمیز کردن داخل مهبل بلافاصله پس از زایمان نیز زیان آور است، زیرا هنوز دهانه رحم کاملا مسدود نشده و ممکن است ایجاد آلودگی کند. در این حالت احتمال می رود باکتری ها از داخل مهبل عبور کرده و خود را به رحم برسانند.

آیا شستشوی واژینال در طول قاعدگی مضر است؟

خیر. شستشو در طول قاعدگی باعث خارج شدن خون و سلول های زائد داخل مهبل می گردد.

اگر پس از شستشوی واژن هنوز هم بدن بوی نامطبوع بدهد چه باید کرد؟

ترشح طبیعی مهبل در حالت سلامت بدون بو است. اگر پس از شستشوی مهبل هنوز ترشحات و بوی نامطبوع وجود داشته باشد و یا پس از مدت کمی مجدد «بو» احساس شود، به پزشک مراجعه کنید. در مواردی بوی نامطبوع ممکن است مربوط به تامپون فراموش شده در داخل مهبل باشد. نظر به اینکه چنین مواردی دیده شده است، بهتر است دقت شود قبل از خارج کردن تامپون مصرف شده، از تامپون جدید استفاده نگردد.

در صورتی که تامپون در داخل مهبل باقی بماند باکتری ها بر روی آن رشد نموده و به تدریج تولید بوی نامطبوع می کنند. به جز ایجاد بوی بد، تامپون فراموش شده اشکال دیگری تولید نمی کند. ممکن است تامپون باقی مانده در مهبل وارد قسمت های انتهائی دستگاه تناسلی بشود، در این حالت به جلو خم شده و با دو انگشت خود در صورتی که عمل برایتان ساده باشد تامپون را خارج کنید. پس از خارج کردن تامپون حتما شستشوی واژن و داخل مهبل را انجام دهید .

مواد بهداشتی چه هستند؟

مواد بهداشتی که به صورت اسپری یا پودر عرضه می شوند علاوه بر اینکه پوششی بر روی بوی نامطبوع هستند، از رشد باکتری ها نیز جلوگیری می کنند. در مورد ترکیبات شیمیائی که در ساختمان این مواد به کار می روند اطلاعات چندانی در دست نیست.

آیا اسپری های بهداشتی واقعا بو را کم می کنند و بی ضررند؟

جواب نامشخص است. در این باره باید مطالعات بیشتری انجام شود. نظر به اینکه برخی از خانم ها نسبت به این مواد حساسیت نشان میدهند، بایستی از نظر ترکیب شیمیائی مورد مطالعه دقیق قرار گیرند. ناراحتی هائی که برخی از اینگونه مواد ایجاد می کنند شامل التهاب و خارش آلت تناسلی و در مواردی حساسیت شدید است.

به طور کلی اطلاعات لازم درباره این مواد به اندازه کافی نیست و بهتر است تا جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تقلیل بوی نامطبوع و تمیز کردن بدن از ساده ترین روش یعنی آب و صابون استفاده شود.

برچسب‌ها

تا حالا۰ تا نظر داشتیم!

محسن باقری خطیبانی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
آموزش جنسی و زناشویی